Af Louise Grønkjær

240. Så mange efterskoler var der i Danmark i skoleåret 2019/20. Lige så mange efterskoler er der i det skoleår, vi skal til at tage hul på. Men det konstante tal betyder ikke, at der ikke er forandringer i efterskolelandskabet. To efterskoler er nemlig lukket, samtidig med at to nye er kommet til. Derudover får Færøerne en ny efterskole, mens BGI åbner en underafdeling på Hjarnø. Få det fulde overblik over forandringerne her.

Kongenshus Efterskole bliver til Hedens Efterskole

Hedens Efterskole. Det er navnet på den nye efterskole, som, som navnet indikerer, åbner på den jyske hede – mere præcist i de bygninger, der husede Kongenshus Efterskole, indtil den lukkede i 2018.

Lise Munk er forstander på Hedens Efterskole, og hun har ligesom nogle andre af folkene bag den nye efterskole en fortid på Kongenshus Efterskole. Men profilen på den nye efterskole er en anden. Skolen, som har et grundtvig-koldsk værdigrundlag, henvender sig især til sårbare elever, der har brug for små hold, særlig opmærksomhed og ro. Skolen er ikke en specialefterskole, men det er dens ambition at skabe ”et struktureret hensyntagende miljø”, hvor der er plads til elever med f.eks. angst og social fobi, fortæller Agnete Krogh, som er kommunikationsansvarlig på skolen.

”Vi henvender os nok mere til de introverte end de ekstroverte. Det kan være elever, som er blevet glemt i folkeskolen, og som ikke gør meget væsen af sig. Det er med andre ord ikke dem, der har lavet ballade,” siger Agnete Krogh.

Hun forklarer, at det er en central del af tankegangen bag skolen, at der ikke skal være for mange i de forskellige enheder. Derfor kan der højest gå 55 elever på skolen, ligesom der maksimalt kan bo to personer på værelserne, som, da Kongenshus Efterskole holdt til i bygningerne, husede op til fire elever. Af samme grund kommer der heller ikke til at være mere end 15 elever i klasserne.

Første elevhold kommer til at bestå af ca. 30 elever, som starter søndag den 9. august. Agnete Krogh fortæller, at skolen blandt andet har rekrutteret eleverne ved at kontakte en stor del af landets UU-vejledere og sagsbehandlerne i kommunernes familieafdelinger.

”Det har været hårdt benarbejde,” siger hun og tilføjer, at Facebook-annoncering også har givet en del af eleverne.

Skolen starter med 14 ansatte.

Thy Sportsefterskole ser dagens lys

I bygningerne, hvor den tidligere Thylands Efterskole holdt til, slår Thy Sportsefterskole søndag den 9. august dørene op. Bortset fra bygningerne kommer den nye efterskole ikke til at have meget tilfælles med den gamle efterskole. Det er nemlig andre folk, der har taget initiativ til Thy Sportsefterskole, som har et kristent værdigrundlag.

”Værdigrundlaget kommer bl.a. til udtryk ved, at vi ser hver enkelt elev som værdifuld – skabt med individuelle talenter og gaver,” siger forstander Brian Nordstrøm, som står i spidsen for skolen, der starter med 15 ansatte.

Thy Sportsefterskole skiller sig også ud fra den tidligere Thylands Efterskole ved ikke at tilbyde gymnastik. Derimod har den nye efterskole fokus på eliteidræt. Konkret tilbyder skolen linjerne Fodbold, Håndbold, Dance, E-sport og Cold Hawaii, som bl.a. har fokus på surfing.

Skolen oplyser, at første elevhold består af 35 elever, mens ambitionen for andet år er at have 60 elever. På sigt er der plads til over 120 elever.

TV MidtVest har lavet flere indslag om skolen, bl.a. fra Efterskolernes Dag sidste år – se det her.

Nordjyske har også skrevet flere artikler om skolen, blandt andet denne.

Thy Sportsefterskole holder til i de bygninger, der før har dannet ramme for den tidligere Thylands Efterskole. Foto: Thy Sportsefterskole

Livsstilsefterskole åbner på Hjarnø

56 elever tager på lørdag færgen fra Snaptun Havn til den lille Kattegat-ø Hjarnø. Skolen, som tidligere har huset Phønix Efterskole med tyrkisk bagland, har plads til 60 elever, og dermed lægger næsten skolen ud med at have fuldt hus. Den nye livsstilsefterskole er en underafdeling til BGI akademiet og tæller derfor ikke som en selvstændig efterskole.

Magasinet Efterskolerne har tidligere interviewet Line Hansen, som er leder af afdelingen på Hjarnø. Læs interviewet her.

DR har også skrevet en artikel om skolen – den kan du læse her.

Foto: Anna Rossman Thejsen

Ny efterskole på Færøerne

18. august får Færøernes en ny efterskole. Foroyar Eftirskúli, som skolen hedder, ligger på Færøernes sydligste ø, Suðuroy. Der har været tale om skolen i snart 20 år, og nu bliver den altså til virkelighed.

Skolens forstander Pól Arni Holm oplyser, at skolen starter med et elevhold på 14 elever.

"Men som efterspørgslen er i øjeblikket, bliver vi endnu flere næste år, og der er allerede kommet flere tilmeldinger heriblandt en fra Danmark," skriver han i en mail.

Efterskolen vil blandt andet tilbyde linjefagene madlavning, gaming, film og teater, sønæring, medie- og iværksætterfag samt et færøsk linjefag, hvor man som elev får mulighed for at opleve alle 18 øer.

"Vi er en efterskole, hvor vi lægger stor vægt på at udvikle sociale kompetencer og at styrke de unge menneskers liv med selvtillid, positiv tankegang og almen dannelse. Vi lægger vægt på, at eleverne kommer rundt på de 18 færøske øer og får et kendskab til kulturen og alle aspekter af livet på Færøerne," skriver Pól Arni Holm.

Læs mere på skolens hjemmeside.

Færøernes nye efterskole ligger på den sydligste ø, Suðuroy. Foto: Foroyar Eftirskúli

To efterskoler er lukket

To efterskoler er desværre også lukket i løbet af sidste skoleår. Det drejer sig om Gram Efterskole i Sønderjylland og Bjerget Efterskole i Han Herred. Bjerget Efterskole er siden blevet omdannet til et vandrehjem – det kan du læse mere om her