Af Tina Ginnerup Jespersen

1. Find dig til rette i lærerprofessionen
Med baggrund i en stor undersøgelse blandt tidligere og nuværende lærere giver bogen ’Overlevelsesguide for nye lærere’ et indblik i, hvor den nye lærers udfordringer især ligger. Overskuelige kapitler om alt fra forældresamarbejde, kollegaskab, uskrevne regler til praksischok gør bogen til et velfungerende og overskueligt opslagsværk. Du behøver med andre ord ikke at læse bogen fra ende til anden – og det er vist meget godt, når du som ny lærer har ret meget andet at se til i forvejen.

Bog om overlevelse for nye lærere. PR foto
"Overlevelsesguide for nye lærere", Kari Kragh Blume Dahl, Per Fibæk Laursen & Bent B. Andresen (red.), Dafolo, 2022
2. Bliv klogere på efterskolepraksis
Elevdemokrati, fællessang, undervisning, regler, dannelse og meget mere bliver undersøgt på kryds og tværs i en af de nyeste bøger om efterskolepraksis. Særligt interessant for nye medarbejdere i efterskolen er nok især Ulla Højmark og Marie Neergaard Hansens kapitel om den gode efterskolelærer. Ud fra interview med elever, lærere og forstandere opstiller de fire efterskolelærerpositioner, som du hurtigt vil kunne genkende dig selv i. Kapitlet rundes af i et diskussionsafsnit, hvor en masse efterskolelærerdilemmaer bliver grundigt bearbejdet.
Bog om efterskolernes praksis. PR foto
"Efterskolernes praksis under lup – undersøgelser af dannende undervisning og samvær", Stefan Ting Graf & Ulla Højmark Jensen (red.), forlaget Klim, 2020
3. Tag på kursus for nye lærere
Efterskolerne afholder hvert år et kursus, der henvender sig til nye lærere i efterskolen. Oplægsholderne sætter fokus på nogle af de mange opgaver, frustrationer og overraskelser, du møder som efterskolelærer. Sammen med andre nye lærere fordyber du dig i temaer som efterskolehverdag, formelle rammebetingelser og de værdier, som efterskolen arbejder ud fra. Der vil også være rig mulighed for at lære dine nye kolleger på tværs af efterskoleverdenen at kende.
Kursus - Efterskolerne. Foto: Privat
Læs mere og tilmeld dig her