Af Louise Wethke Buch

”Nu skal jeg have nogle ’fjumreår’ og nyde livet sammen med min mand, mine børn og børnebørn,” siger fra Lis Brok-Jørgensen, som efter 18 år i Efterskolernes sekretariat skifter efterskoleverdenen ud med pensionstilværelsen.

”Jeg er så stolt af at have fået muligheden for at opleve efterskoleverdenen både som lærer og vejleder på en efterskole og i Efterskoleforeningen. Det er en skoleform, hvor man kommer meget tæt på eleverne, og det er dem, jeg altid har arbejdet for både i min tid som efterskolelærer og i mit politiske arbejde i Efterskolernes sekretariat,” siger hun.

Lis Brok-Jørgensen har de sidste 18 år som vejledningskonsulent hos Efterskolerne været med til at udvikle efterskolernes integrerede vejledningsindsats og afholdt den årlige vejlederkonference, hvor flere hundrede vejledere fra landets efterskoler hvert år har deltaget.

”Det er i høj grad Lis’ fortjeneste, at Efterskolerne i dag står stærkere end nogen anden skoleform, når det gælder integreret vejledning.”

- Bjarne Lundager Jensen, Efterskolernes direktør

Efterskolernes direktør, Bjarne Lundager Jensen, takker Lis Brok-Jørgensen for hendes store indsats i foreningen.

”Lis har ydet en enestående indsats for at styrke og kvalificere vejledningsindsatsen på skolerne. Det er i høj grad Lis’ fortjeneste, at Efterskolerne i dag står stærkere end nogen anden skoleform, når det gælder integreret vejledning i forhold til elevers behov og ønsker for uddannelse. Vi håber, at Lis vil nyde sit velfortjente otium sammen med sin familie,” siger han.

Lis Brok-Jørgensen stopper i Efterskolernes sekretariat med udgangen af 2022. Hun glæder sig over, at hun kan tage afsked med efterskolernes vejledere, som hun har haft et tæt samarbejde med igennem årene, på årets vejlederkonference 19.-20. september 2022.

”Det er en glæde at have fået lov til at møde og arbejde sammen med efterskolernes vejledere, og jeg er stolt af den tillid og opbakning, de har vist mig. Det bliver mærkeligt og følsomt at tage afsked, men det er et privilegie at kunne stoppe, mens man stadig føler sig på toppen. Nu har jeg siddet længe nok på kontor, så jeg glæder mig til mine ’fjumreår’, hvor jeg bl.a. skal rejse med min familie, vandre og spille golf,” siger hun.

Lis-Brok-jørgensen-cv

Lis Brok-Jørgensen, 64 år

• Er uddannet lærer og vejleder og har i 13 år været ansat på Gymnastikefterskolen Stevns
  • Har de sidste 18 år været vejledningskonsulent i Efterskolernes sekretariat, hvor hun har rådgivet om uddannelsesvejledning, grønlandske unge på efterskoler og været kursusleder for Efterskolernes vejlederkonference og kursus for nye efterskolelærere