Af Claus Georg Kjær

Efterskolernes nye udvalg for bæredygtighed er ved at etablere sig, og netop i denne tid er regionerne ved at vælge hver deres repræsentant til udvalget. Udvalgets koordinator, Michael Thagaard, er godt i gang med at indsamle viden og eksempler på best practice om bæredygtighed, og han modtager gerne endnu flere gode idéer til, hvordan bæredygtighed kan implementeres i efterskolernes hverdag.

”Det er helt afgørende, at vi lytter og indsamler alt den bedste og mest anvendelige viden på bæredygtighedsområdet. Det er ikke en historie, der fortælles nok, men efterskolerne gør allerede en masse for bæredygtighedsdagsordenen. Derfor skal vi bruge bæredygtighedsildsjælene og vise de gode eksempler, der allerede er blevet prøvet af og er tilgængelige, så andre kan gøre brug af dem,” fortæller Michael Thagaard.
Pressefoto

Langelands Efterskole arbejder med konkrete bæredygtighedsprojekter og har blandt andet indsamlet gamle fiskenet til et projekt, der omdanner plast fra havet til stole, borde og bænke. Pressefoto

Michael Thagaard er løbende i dialog med mange interne såvel som eksterne eksperter og praktikere på bæredygtighedsområdet. Han er blandt andet i samtale med Özlem Cekic og initiativet Grøn Dialogkaffe, og er inspireret af Højskolernes pejlemærker for bæredygtighed, der fungerer som en slags tjekliste, som gør det let for den enkelte højskole at komme i gang og se fremskridt.

”Jeg kunne godt tænke mig at opbygge en eksempelsamling med små videoer, som vi kan kalde efterskolehacks, der viser gode bud på bæredygtig omstilling på alt lige fra indkøb til bygninger. De skoler, der vil løbe stærkt og stille sig i spidsen, skal have mulighed for at gøre det, men det er lige så legitimt for de skoler, der har brug for at tænke sig lidt mere om i forhold til, hvor det er muligt at omstille sig,” siger Michael Thagaard.

Michael Thagaard håber, at det nye udvalg er endeligt på plads og kan præsenteres på et fællesmøde mellem Efterskoleforeningens bestyrelse og regionsudvalgene den 30. april på Sports Academy Denmark i Odense. Det bliver også den dag, hvor dialogen starter for alvor om, hvordan efterskolerne kan være med til at fremme den grønne omstilling. Det er også hans ambition, at der i løbet af efteråret 2024 bliver afholdt syv folkehøringer i de syv regioner, hvor blandt andet den bæredygtige dannelse kommer i fokus.