Af Louise Grønkjær

En tåre titter frem i en efterskoleelevs øjenkrog. Inden den når at løbe ned af hans kind, verfer han den væk med sit ærme. Eleven står ved siden af fødevareminister Mogens Jensen (S) og snitter rødløg i spisesalen på Gribskov Efterskole. Luften domineres af en blanding af de enzymer, der frigives, når man skærer løg, og dampene fra varm eddike.

Det er Store Syltedag. Og det er anledningen til, at Mogens Jensen i dag har skiftet ministerjakken ud med et forklæde og besøger den nordsjællandske efterskole.

"Jeg har en rigtig god oplevelse af efterskolerne som en vigtig del af dansk kultur. Det er et rigtigt godt tilbud"

- Mogens Jensen (S), minister for fødevarer, fiskeri, ligestilling og nordisk samarbejde

Store Syltedag er en del af projektet Køkkentjansen, som har til formål at give efterskoleelever øget viden om mad og måltider. Det gør man blandt andet ved at efteruddanne køkkenpersonale, så de bliver dygtigere til at arbejde pædagogisk med eleverne. Projektet, som er støttet med et historisk stort beløb af Nordea-fonden – 10 mio. kroner – er lavet i samarbejde med Efterskoleforeningen og virksomheden Madkulturen, som hører under Miljø- og Fødevareministeriet.

Minister: Maddannelse er vigitgt
Mogens Jensen er ikke i tvivl om, at det er en vigtig dannelsesopgave at lære unge mennesker, hvor fødevarerne kommer fra.

"I en tid, hvor man kan købe rigtig meget færdigmad, er det vigtigt at holde fast i, at det er en grundlæggende færdighed at kunne lave mad. Hvis du ikke ved, hvilke ingredienser der er i din mad, og hvilke produkter og fødevarer du bruger, bliver du fuldstændig fremmedgjort over for noget så vigtigt som dit måltid," siger han.

Han mener, at efterskolerne har en særlig mulighed for at sætte maddannelse på skemaet, fordi skolerne har eleverne 24 timer i døgnet, og man spiser alle måltider sammen.

"Jo tidligere vi kan lære vores børn at lave mad og vælge de gode produkter, jo bedre. Det er en investering i en fremtid, hvor vi sikrer, at vores fødevarer er sunde og bæredygtige. Det kan efterskolerne blandt andet medvirke til," lød det fra ministeren.

Han mener i det hele taget, at efterskolerne løfter en stor og vigtig dannelsesopgave.

"Efterskolerne giver selvfølgelig undervisning og uddannelse, men først og fremmest personlig dannelse, fordi eleverne bor sammen med andre unge og lærer, hvad det vil sige at skulle leve i et fællesskab og gøre ting i fællesskab - lige fra fællessang til at lave mad sammen. Jeg har en rigtig god oplevelse af efterskolerne som en vigtig del af Danmark og dansk kultur. Det er et rigtigt godt tilbud til børn og unge."

Da Store Syltedag er slut, bytter fødevareministeren glas med en af eleverne. Ministeren får elevens syltede rødløg med hjem til København, mens eleven får lov at beholde ministerens.

78 %
... af køkkenpersonalet, som har deltaget i Efterskolernes Køkkentjans, mener, at det har hjulpet dem til at finde nye måder at undervise eleverne i køkkenet på. Kilde: Spørgeskemaundersøgelse blandt 53 køkkenpersonaler, som har deltaget i Køkkentjansens.

Efterskolernes Køkkentjans

• Efterskolernes Køkkentjans er et tilbud om pædagogisk opkvalificering af køkkenpersonalet på landets efterskoler.
  • Formålet er at gøre de ansatte til kulinariske vejledere for efterskoleeleverne, så de unge lærer mere om mad og måltider og får mere mod på at gå i køkkenet.
  • Køkkentjansen er et partnerskab mellem Madkulturen og Efterskoleforeningen, som støttes af Nordea-fonden og løber fra 2017-2021.
  • Læs mere om Køkkentjansen her.

Gribskov Efterskole

• Gribskov Efterskole var sidste skoleår med i Efterskolernes Køkkentjans.
  • Skolen har bronzemærket i økologi.
  • Skolen har en sukker-politik, som betyder, at der ikke bruges sukker i madlavningen.
  • Skolen serverer kun fuldkornsprodukter og bager alt brød selv.
  • Skolen har én fiskedag og én vegetardag om ugen.