I 2016 fik landets efterskoleelever deres egen sangbog, Efterskolesangbogen. Intentionen var at give efterskoleeleverne deres egen sangbog i et sprog og format, der passer til unge. Sangbogen er derfor designet og indholdsmæssigt målrettet efterskoleelevernes ungdomsliv, eksistentielle og personlige identitetsdannelse samt årets gang på efterskolen.

Efterskolesangbogen har været en god måde at invitere unge til at blive en del af den stærke danske tradition for fællessang. Sangbogen har lige fra starten været en succes og bruges allerede på mange af landets efterskoler.

KFUM og KFUK fik ideen i 2016 og har siden udgivet Efterskolesangbogen. Fra 1. januar 2023 overtager Efterskoleforeningen sangbogen og vil fremover udgive og udvikle den. I løbet af efteråret har der været en tillidsfuld og konstruktiv dialog mellem parterne, som er endt med, at Efterskoleforeningen overtager ejerskabet af sangbogen.

For altid at være tidssvarende og i øjenhøjde med efterskoleeleverne har Efterskolesangbogen været udgivet i en ny udgave hvert fjerde år. Efterskoleelever og lærere på alle landets efterskoler inviteres hver gang til at være med i udvælgelsen af de bedste fællessange. Næste udgave (3. udgave) udkommer til juni 2023 og rummer i alt 175 sange, hvoraf ca. 50 vil være nye.

”Vi fik ideen til Efterskolesangbogen, fordi den manglede. Nu glæder vi os over at kunne overdrage den til Efterskoleforeningen, som har mulighed for at give sangbogen et endnu større og smukkere liv.
Vi ønsker sangbogen det allerbedste og har tillid til, at den er i de bedste hænder. Overdragelsen betyder, at vi får frigjort ressourcer til nye ideer og aktiviteter for børn og unge”, siger Martin Hejlskov Thomsen, formand for KFUM og KFUK.

”Vi ser frem til overtage Efterskolesangbogen og finder det helt naturligt, at Efterskoleforeningen er afsender af Efterskolesangbogen. For os er det vigtigt, at så mange som muligt møder fællessang på efterskolen, og her fungerer Efterskolesangbogen godt sammen med Højskolesangbogen og andre sangbøger, der anvendes på landets efterskoler”, siger Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskoleforeningen.

Det er ikke målet at tjene penge på Efterskolesangbogen. Eventuelt overskud ved salg af sangbogen vil gå til stipendier til unge fra familier fra lavindkomstgrupper, der ikke har råd til et efterskoleophold.

Læs mere om Efterskolesangbogen her

For yderligere kommentarer: