Sange af Tobias Rahim, Scarlet Pleasure, Andreas Odbjerg, Minds of 99, Soleima, Lord Siva, Jada og Barselona udgives for første gang i en sangbog i dag. De er alle at finde i den 3. udgave af Efterskolesangbogen, som udgives af Efterskoleforeningen. Sangbogen henvender sig til efterskoleelever, men kan bruges af alle unge. Ambitionen er, at unge skal tage sangbogen til sig som deres egen og åbne deres øjne for glæden ved fællessang.

"Jeg er glad for, at vi kan give unge deres egen sangbog, som møder dem der, hvor de er og med de sange, der allerede betyder noget for deres generation. Vores ambition er at styrke sangtraditionen hos alle unge i Danmark og at sprede glæden ved fællessang, som de kan tage med sig ud i livet også efter efterskolen," siger formand for Efterskoleforeningen Torben Vind Rasmussen.

Efterskolesangbogen udkom senest i 2019 og blev dengang udgivet af KFUM og KFUK, men nu har Efterskoleforeningen overtaget den og sat sit eget præg på den. Sangbogen rummer i alt 178 sange, hvor 60 er udskiftet i forhold til den seneste udgave. 17 af dem udgives for første gang i en sangbog, og der er også kommet flere kvindelige kunstnere med end tidligere.

"På efterskolen møder eleverne fællessang, for mange af dem for første gang. Vi har ønsket at give dem en sangbog, som går tættere på de unge, samtidig med at den også præsenterer dem for det mere klassiske repertoire. Fælles for mange af sangene er, at de taler ind i det at være ung med al den glæde og al det bøvl, der hører med til at være på vej i livet og blive sig selv sammen med andre i fællesskabet på efterskolen," siger Torben Vind Rasmussen.

Noget af det særlige ved den nye sangbog er, at den er interaktiv. F.eks. er der på samme side som Jeppe Aakjærs traditionsrige sang 'Jens Vejmand' en QR-kode, som sender en videre til Anette Prehns helt nye satiriske version af den gamle kending med titlen 'Jens Blegmand'.

Mange af sangene er skrevet i tonearter, der ligger lidt lavere end normalt og fungerer derfor godt til fællessang, ligesom der er lavet lette andenstemmer til flere sange. Der er desuden et afsnit, hvor man med akkorder og små tips kan komme godt i gang med at lære at spille klaver, ukulele og guitar.

I den nye sangbog er der også små tips og tricks til unge, plads til at skrive hilsner til vennerne og citater af flere af dem, der har sange med i sangbogen. Heriblandt den tidligere efterskoleelev Emilie Molsted Nørgaard, bedre kendt som sangeren Jada, som har sangen 'Lifetime' med. Hun siger i sangbogen:

"Da jeg gik på efterskole, var det første gang, jeg fik følelsen af at være mig selv og begyndte at kunne mærke, hvem jeg selv var. Jeg elskede at gå på efterskole, og at min sang nu kan blive sunget af efterskoleelever landet over, er den største og flotteste ære."

Et eventuelt overskud for salg af Efterskolesangbogen går til stipendier til unge, der gerne vil på efterskole, men som ikke har økonomisk mulighed for det.

Læs mere på efterskolesangbogen.dk

For yderligere information:
Formand Torben Vind Rasmussen, tlf.: 20281006
Projektleder på Efterskolesangbogen Helene Valgreen, tlf.: 33179764
Pressechef Anna Rossman Thejsen, tlf. 51789013

Pressemateriale
Download forsiden af Efterskolesangbogen her.