Af Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne

I tirsdags var jeg inviteret til skoletopmøde på Peder Lykke Skolen på Amager i København op til regeringens folkeskoleudspil, der blev offentliggjort i går. Til stede var statsministeren, vicestatsministeren og økonomiministeren, udenrigsministeren, børne- og undervisningsministeren og uddannelses- og forskningsministeren samt en lang række skolefolk. Det glæder mig, at regeringen lytter til skolefolk, når der skal tales om skoleudvikling og fremtidens skole. Det var også med en vis portion stolthed, at jeg lyttede til, at frihed samt praktiske og kreative fag bliver en større del af folkeskolen. Netop de elementer er blandt efterskolernes styrker.

Folkeskoleudspillet giver større frihed til lærerne. Frihed har altid været et centralt begreb på efterskolerne. Vi er en del af de frie skoler og har en meget lang tradition for friheden til at løse samfundets udfordringer på vores egen måde. Det styrker ejerskabet til og engagementet i undervisningen for den enkelte lærer. Folkeskolen er igennem de seneste ti år blevet alt for bundet af for mange læringsmål. Derfor er det godt nyt, at friheden nu også kommer i fokus i folkeskolen.

Udspillet har også fokus på mere praksisrettet undervisning. Det tror jeg, stimulerer lysten til at gå i skole. I efterskolerne ved vi, at skabende arbejde virker motiverende i sig selv, og at de fleste af os lærer bedst, når vi også må bruge vores hænder. Det er en del af efterskolernes DNA, og jeg håber derfor, at folkeskoleudspillet vil styrke unges optagethed af praksisfag i skolen. Vi ser allerede tegn på det i efterskolernes fagrække.

Udspillet berører umiddelbart ikke 10. klasse. Det bekræfter os i, at vores egen udvikling af 10. klasse på efterskoler er den rette vej at gå. På efterskolerne vil vi til stadighed bidrage til den bedst mulige udskoling. For samfundets og for unges skyld.