Af Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne

Det var en god dag i går. Fra på tirsdag fjernes nærmest alle coronarestriktioner, og vi kan se frem mod en mere normal hverdag. Det tror jeg, vi alle glæder os over. Og til!

Da statsministeren lukkede efterskolerne ned lige før jul havde mange af os nok en vis frygt. Holder de tre uger, eller kommer vi til at se samme scenarie som for et år siden, hvor nedlukningen varede flere måneder? De tre uger holdt, og vi er i gang igen. Heldigvis. Også selv om corona har gjort alt, hvad den kan for at smadre et skoleår med kontinuitet, studieture og en planlagt årsplan. Rigtigt mange efterskoler oplever i disse uger et stærkt reduceret elevhold, fordi mange enten er smittet eller nær kontakt til en smittet.

I denne artikel kan I læse om 5 døgn med forstander Thorkild Specht fra Høng Efterskole, som ret præcist beskriver coronaens hærgen i en efterskolehverdag.

Modsat sidste nedlukning har efterskoler denne gang haft frihed til selv at skulle tackle udfordringerne lokalt. I har selv skullet tage hånd om smitteudbrud og smitteopsporing hos medarbejdere og elever. Det har ikke gjort det lettere at navigere i corona, men det har måske gjort det nemmere at få enderne til at nå sammen. En del af jer har med rette ønsket muligheden for at lukke helt ned, fordi jeres elevtal var så langt nede, at opretholdelse af skoledrift ikke gav mening. Jeg har stor respekt for den situation, I har stået i – og stadig står i – og I skal virkelig anerkendes for jeres arbejde.

Nu bliver alt sat fri, og det bliver ikke nødvendigvis nemmere at forholde sig til corona den kommende tid. Denne vinter bliver bøvlet, lyder meldingen. Men der er lys forude.

Snart kan vi holde gymnastikstævner, idrætsturneringer og musik- og teaterforestillinger med tilskuere på lægterne. Og vi kommer til at kunne holde fællesspisninger, generalforsamlinger, studieture og lejrbålssang uden coronafrygt.

Det må også være det håb, vi giver vores elever, når frustrationerne over vinter og coronasmitte bliver for store. Mind dem om, at et efterskoleophold varer 10 måneder, så vi er kun halvvejs.

”Gi’ os lyset tilbage.
Vi vender op på ethvert nederlag.
Lukket bli’r åbnet og støjen bli’r tyst.
Nu skal der danses og elskes, hvor mørket er lyst!”