Af Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne

Forleden mødte jeg en mor, som mente, at vi måtte glæde os til at komme tilbage til tiden før corona og lave efterskole, som vi plejer. Jeg gav hende ret i håbet om at komme ud af corona. Men jeg tror ikke, at vi kommer tilbage til tiden før corona. Vi er på andet år med pandemien, som har overskygget meget. Efterskolernes hverdag, årsplaner, udviklingsplaner osv. Jeg tror, at mange efterskoler har sat pædagogisk og organisatorisk udvikling på pause, fordi eleverne har krævet den fulde opmærksomhed, og fordi både ledelse og medarbejdere er påvirket af de seneste to år. Det er naturligt.

Men vi er alle et produkt af det liv, vi har levet, og derfor er de elever, der kommer på efterskole næste år også anderledes. Flere efterskoler taler bl.a. om en større skrøbelighed blandt eleverne og har som følge deraf et større arbejde med frafald. Vi kender ikke alle konsekvenserne endnu, men bevidstheden er ikke til at tage fejl af. Og hvem ved, måske er det en skrøbelighed, der ikke går væk lige med det samme. Og så er efterskolernes opgave en anden de kommende år. Vi har alle lært nye ting under coronaens begrænsninger. Præsten Johannes Møllehave sagde engang, at alt det vi ikke dør af, bliver vi klogere af. Hvis han har ret, så vil jeres årsplan for 2023 se anderledes ud end den for 2020. Vi er alle blevet klogere.

Efter onsdagens pressemøde ser det ud til, at vi står et godt sted i pandemien. At der er lys forude. For mig at se er det vigtigste for efterskolerne i 2022 igen at få frihed til at være ’herre i eget hus’. Frihed til selv at kunne bestemme over skolens dagligdag uden nationale restriktioner og krav. Det har været nødvendigt i en periode, men det bør ikke være det længere. Jeg mener ikke frihed med fravær af ansvar. Men frihed med tillid til, at vi lokalt kan være med til at skabe tryghed, mening og sammenhæng for vores elever. Også sundhedsmæssigt. Jeg hørte i lørdags en professor udtale: Kontrol er godt, men tillid er billigere. Lad det være afsættet til 2022.

Rigtig godt nytår!