Af Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne

”Ja kæden af kærminder, man sagtens prise tør. Jo stærkere den binder, des friere den gør.” Sådan skrev Grundtvig tilbage i 1834, og de ord rammer stadig.

Et efterskoleår er et holdprojekt, som for alvor viser sin styrke den allersidste uge, hvor det bliver meget tydeligt, at alting har en afslutning. Eleverne ved, at de nu skal sætte punktum for et efterskoleår, der har udviklet dem på forskellige måder. Nu skal de videre i livet.

Som medarbejder – sådan husker jeg det i hvert fald – tænker man over, hvordan dette års elevhold adskiller sig fra tidligere år. To efterskoleår er aldrig ens. Nye elevgrupper, nye energier og nye rammer skaber hvert eneste år et enestående elevhold, fordi vores skoleform har friheden til at justere året, så det passer til elevholdet, rammerne og energierne. Det er præcist det, som efterskolernes frihed kan. Vi kan skabe nærvær, faglighed og ejerskab for både medarbejdere og elever, fordi vi har frie rammer til det.

I denne uge afslutter 30.000 elever et skoleår, som er helt deres eget med glæder, udfordringer, bekymringer, savn, afsavn – og så lige corona. Corona har været det udefrakommende alvorlige benspænd, der har udfordret os. Ti ugers nedlukning har i den grad været med til at definere dette skoleår. Et alvorligt benspænd, der ikke var planlagt. Men alt i livet er ikke planlagt. Der kommer benspænd, som man enten kan løse eller sætte sig ned og græde over.

Efterskolerne er skabt til at løse udfordringer, og rigtig mange af jer føler sikkert også i denne uge, at I alligevel er kommet i mål ved at gentænke årsplanen igen og igen for at finde vejen til at skabe de bedste betingelser for et stærkt efterskoleår. Det er godt gået!

Jeg er stolt over at repræsentere en skoleform, der har været så omstillingsparat, som I har været i et vanvittigt coronaår. Jeg er stolt over at repræsentere en forening, hvor fokus på elevernes fortsatte trivsel og udvikling hele tiden kommer først, og som bidrager til samfundet med udviklingen af en mere robust ungdom – både fagligt, personligt og socialt.

Rigtig god sommer. Vi ses til august til et nyt efterskoleår med nye kærminder og benspænd.