Af Anna Rossman Thejsen

17-årige Laura Sand Kernel har dette skoleår gået i 10. klasse på Glamsdalens Idrætsefterskole 2019/20. Hun svarer her på, hvad hun tager med sig fra sit efterskoleophold.

Hvad har været det bedste ved at gå på efterskole?

"Det bedste er venskaberne. Især dem, du bor sammen med, lærer du på kort tid alle sider at kende af. Jeg har boet på firemandsværelse, og allerede i løbet af den første uge havde vi nået at græde over for hinanden og tale med hinanden om ting, jeg ellers aldrig ville sige til andre så hurtigt. Huslærerne bliver også lidt som ens forældre på skolen, og jeg har haft en god oplevelse med at åbne mig over for andre voksne."

Hvad er det bedste, du får med dig derfra?

"Jeg har lært meget om mig selv. Jeg har fundet ud af, hvad jeg synes er fedt, og hvad jeg ikke synes er fedt. Jeg har også lært, at jeg kan klare mig uden hele tiden at vende alt med mine forældre. Og så er jeg virkelig glad for godnatbrevene. Engang imellem åbner fælleshuset, hvor man kan sidde og skrive godnatbreve til hinanden. Om aftenen, når vi går i seng, går lærerne rundt og siger godnat, og hvis der er nogen, der har skrevet et godnatbrev til en, får man det der. Det er måske bare sådan noget med: ’Jeg glæder mig til at se dig i morgen i klassen’, men man bliver virkelig glad for det hver gang."

Har dit efterskoleophold været med til at præge dine valg i livet og dig som person?

"Det har det nok, jeg ved bare ikke hvordan endnu, men jeg er nok blevet mere moden."

Har du fået noget ud af dit efterskoleophold, du ikke kunne have fået andre steder?

"Den der oplevelse med at komme væk hjemmefra i en periode og møde nogle mennesker fra alle mulige steder i landet, som bliver ens lille verden i et år, det kunne jeg ikke have oplevet andre steder."

Hvis der sidder nogle bekymrede forældre derude og ikke ved, om de tør sende deres 15-16-årige barn afsted et helt år, hvad vil du så sige til dem?

"Det var herreskræmmende i starten. Det var hårdt at bo sammen med tre andre, man ikke kendte. Men lad dit barn opleve det. Det er det værd, for man får så mange gode venskaber og oplevelser ud af det, og der er jo altid nogle lærere, man kan snakke med, hvis man har brug for det."