Kære alle,

Skoleåret 2019/20 synger på allersidste vers. Jeg ved, at afslutning, oprydning og evalueringer fylder jeres hverdag lige nu. Og selvom der nok bliver sagt corona rigtig mange gange både nu og til august, så er livet heldigvis større end retningslinjerne for at undgå smitte. Demokratisk dannelse, livsoplysning og folkelig oplysning fylder heldigvis så meget mere i et efterskoleliv. Tak for jeres evne til at udleve det.

Corona kom i den grad bag på os alle og viste, hvor hurtigt man kan sætte samfund helt i stå. Efterskolerne blev ramt som nogle af de første med et aflyst årsmøde, og bare få dage efter blev alle elever sendt hjem i mange uger.

Det har været en stor udfordring at opretholde kontakten med eleverne i nedlukningsugerne, men vi har også lært meget af denne periode. Læring, som vi kan drage nytte af. I foreningen er vi imponeret over den fantasi, energi og vilje, som I har lagt for dagen for at skabe de bedste løsninger for jeres elever hele vejen. Vi er ikke i tvivl om, at det har været hårdt og sikkert også har affødt mange pædagogiske samtaler på skolerne om afstand, kyssehensyn, smitterisiko og meget mere.

Her til sidst fik vi heldigvis 5-6 uger sammen – på helt nye vilkår. Det har ikke været nemt at drive efterskole med de skærpede retningslinjer, der kom i maj måned. Efterskolerne har  mig bekendt – i skrivende stund ikke haft en eneste efterskoleelev, der er testet positiv for COVID-19. Det kan vi godt være stolte af. Det er bl.a. et resultat af jeres og elevernes ansvarlighed.

Sommerferien er en glimrende mulighed for at få lagt sidste skoleår væk og tanke energi til næste skoleår. Husk, at der til august starter omkring 30.000 nye efterskoleelever, som forventer et stærkt efterskoleår. Der skal vi være klar igen.

Rigtig god sommerferie til jer alle. Tak fordi I viderefører den meget stærke efterskoletradition, vi alle er en del af.

Torben Vind Rasmussen,
Formand for Efterskolerne