Af Efterskolernes formand, Torben Vind Rasmussen

Som efterskoler har vi den pædagogiske frihed til at løfte elevernes faglige niveau i retninger, vi selv definerer. Vi er med andre ord ikke låst af indholdsstyring udefra. Det er godt. Det giver os mulighed for at hjælpe de elever, der har brug for at løfte deres faglige niveau ekstra i ét eller flere prøvefag. Og det giver os mulighed for at løfte fagligheden til uanede højder for elever, der motiveres af at blive udfordret yderligere.

De seneste uger har efterskoleelever deltaget i landsdækkende konkurrencer, og her har efterskoler virkelig vist vejen til, hvor langt man kan nå med motivation, flid og opbakning. Vi har før omtalt eleverne fra Bjergsnæs Efterskole, der vandt IBO Award med en stødabsorberende blomsterkasse, som passer til en ladcykel, og skal gøre det mere bæredygtigt for blomsterforretninger at levere blomster. Læs mere her.

Forrige uge vandt elever fra Vesterdal Efterskole DM i Entreprenørskab med brætspillet 'Grænseløs', der oplyser unge om digitale krænkelser og opfordrer dem til at tage de svære snakke om digital adfærd. Spillet er beregnet til undervisningsbrug i skolen.

I sidste uge fulgte Skals Efterskole så op med hele to priser til Unge Forskeres store talentkonkurrence i Øksnehallen. Dels vandt to drenge i 9. klasse Boblerprisen for et vandafvisende middel. Man påfører et hydrofobisk lag af fedttyper oven på forskellige tekstiler, som gør tekstilerne vandtætte. Dels vandt to piger 3. præmien for deres idé om med harpiks at gøre papsugerør stærkere og mere bæredygtige end de nuværende papsugerør.

Der er sikkert flere efterskoler derude, som har udmærket sig ved forskellige projekter, der langt overstiger nationale standarder og kompetencemål. Det er jo ikke fordi man nødvendigvis skal deltage i arrangementer eller konkurrencer for at synliggøre en stærk faglighed. Den kan man skabe og udvikle på mange måder på skolen. Eksemplerne viser blot, hvor langt man kan nå med fokuseret, motiverende undervisning, der sætter eleverne fri til selv at tænke.

Der er grund til at kippe med flaget for de elever, der involverer sig ekstraordinært i et fag. Men også til de lærere, der har lysten og energien til at løfte elevernes faglighed til nye højder. Det er jer, der viser den pædagogiske friheds muligheder i de faglige forløb.