Af Louise Grønkjær

”Vi var kærester første gang, da vi gik på Østhimmerlands Ungdomsskole sammen i 1978/79. Vi var faktisk kærester to gange det år. Tre uger i 1978, men så slog Ivan op. Han havde to andre kærester, inden vi blev kærester igen i 1979. Det holdt et halvt år. Vi var også kærester lidt tid, efter vi var stoppet på efterskolen, men vi boede meget langt fra hinanden.
Efterskolekaerlighed

Foto: Privat

Det var først som voksne, i 2014, efter forliste ægteskaber, at vi blev kærester for tredje gang. Hvert femte år har der været jubilæum på efterskolen, og vi har været til de fleste, hvor vi har talt sammen. Men i 2014 ringede vi sammen for første gang. Det var vist fordi, der var en fælles veninde, som havde fundet nogle billeder af os fra en tur til Sverige. Ivan kunne ikke huske, at vi havde været i Sverige, så det talte vi om. De næste par måneder talte vi i telefon sammen flere gange. Vi talte også om familieliv og alt muligt. Under de samtaler kom det frem, at vi begge skulle skilles.

Vi mødtes en weekend i juli for at se, om det var noget, vi ville give en chance, eller om vi bare skulle lade det ligge som et dejligt minde fra vores ungdom. Det har været ret vildt at møde en, man har været ungdomsforelsket i. Vi blev lige så forelskede, som vi var dengang. Og i år kan vi faktisk fejre fem års bryllupsdag. Det har gjort det hele lidt nemmere, at vi har gået på efterskole sammen. Det var som om, vi kendte hinanden, uden at vi egentlig gjorde det.
En af Ivans voksne sønner er også kæreste med en, han mødte på Østhimmerlands Efterskole for otte år siden. Og for at det ikke skal være løgn, har Ivans ekskone også engang været forlovet med Mariannes lillebror – de mødte også hinanden på Østhimmerlands Efterskole.”

"Det har gjort det hele lidt nemmere, at vi har gået på efterskole sammen. Det var som om, vi kendte hinanden, uden at vi egentlig gjorde det."

Blå bog

• Marianne Forsberg er 58 år og pædagog
  • Ivan Larsen er 59 år og elektromekaniker
  • De gik på Østhimmerlands Ungdomsskole sammen, årgang 1978/1979