Nøvlingskov Efterskole - lejrtur

15. april 2021

3 sidegevinster ved corona

Coronakrisen stiller store krav til efterskolernes omstillingsevne, og trætheden er begyndt at melde sig hos medarbejderne – også på Nøvlingskov Efterskole. Men midt i det hele spirer nye traditioner og coronasidegevinster også frem, fortæller forstanderen og tre af skolens lærere.

25. marts 2021

Forstander: ”Det er en enorm befrielse, at vi selv står for at teste”

På Osted Efterskole er de vant til, at personalet står for at teste eleverne. Det giver frihed og fleksibilitet, så testene fylder mindst muligt i dagligdagen, mener forstander Per Krøis Kjærsgaard.

24. marts 2021

Formandsbrev

Torben Vind Rasmussen sætter ord på elevernes tilbagevenden til fællesskabet og den kommende teststrategi.

Efterskolekaerlighed

23. marts 2021

Marianne og Ivan var kærester på efterskolen – nu er de sammen igen

Marianne Forsberg og Ivan Larsen var kærester to gange, da de for 43 år siden gik på efterskole sammen. For syv år siden blev de kærester igen. Og selvom de var i 50’erne, da de mødte hinanden på ny, blev de lige så forelskede denne gang.

18. marts 2021

To forstandere: Elevernes trivsel er vores førsteprioritet

Overraskende mange elever har haft svært ved at genfinde deres plads i fællesskabet, oplever to efterskoler. Forstanderne mener, at trivselssamtaler og -aktiviteter kan være med til at sikre, at eleverne får en god start igen.

17. marts 2021

Victorias dagbog fra genåbningen: ”Det handler om at værdsætte det, man har”

Hvis eleverne er positivt indstillede og hjælper hinanden, kan det stadig blive et fantastisk efterskoleophold, mener efterskoleelev Victoria Jordan Kahr. Hun har skrevet dagbog fra genåbningen, som vi har fået lov til at bringe.

17. marts 2021

Efterskolernes dobbelte ansvar

Torben Vind Rasmussen skriver i sit formandsbrev om hensynet til både trivsel og sundhed.

15. marts 2021

Nu kan familier søge støtte til udsatte elevers efterskoleophold

Egmont Fondens stipendie En Håndsrækning giver udsatte familier mulighed for at få 20.000 kroner i støtte til elevens efterskoleophold. Ansøgningen for næste skoleår skal sendes senest 7. april.

10. marts 2021

11 døgn med vestjysk forstander: ”Pludselig er vi den skole, der er i vælten”

En rutsjebanetur. Sådan beskriver Anders Boll Mikkelsen uvisheden inden genåbningen af Staby Efterskole, hvor han er forstander. Rutsjebaneturen fortsætter, da glæden ved at få eleverne tilbage bliver erstattet af to positive coronatests, som heldigvis viser sig at være falsk alarm.

04. marts 2021

Nordjysk forstander: "Det bedste er, at eleverne nu ser andre på deres egen alder"

Det var med stor glæde, at forstander Bitten Schjødt Kjær 1. marts kunne tage imod eleverne igen på Dronninglund Efterskole. Men hun føler også med de mange unge i andre dele af landet, der stadig ikke har fået lov til at komme tilbage.

03. marts 2021

3 skoler deler billeder: Genåbning og gensynsglæde

Der blev viftet med flag, negative coronatests og hilst på savnede venner i ét væk på tre af de efterskoler, der måtte genåbne 1. marts.

Forstander Ladelund Efterskole

02. marts 2021

Forstander på nedlukket skole: ”Jeg er bange for, eleverne ikke kan mere”

Ladelund Efterskole er en af de skoler, der ikke fik lov til at få eleverne tilbage 1. marts. Forstander Klaus Wiinberg Andersen frygter, at eleverne mister gejsten og kalder det ’ubærligt’, hvis resten af landets efterskoler ikke kan åbne 15. marts.