Af Louise Grønkjær

Da jeg startede på efterskole, kom jeg fra lidt svære tider i England, hvor jeg havde boet 14 år, fordi min far, Peter Schmeichel, spillede fodbold der. Nogle af mine venner var begyndt at komme ud i noget rod. En var blevet gravid som 15-årig, en anden var begyndt at tage stoffer. Jeg spurgte mine forældre, om jeg ikke måtte komme til Danmark, og så endte jeg med at komme på Oure Efterskole, hvor min storebror, Kasper Schmeichel, også havde gået.

Jeg udviklede mig enormt meget i løbet af det år på efterskolen. Jeg var blevet mobbet hele mit liv. Jeg gik fra at undskylde, hvem jeg var, til at stå ved hvem jeg var. Jeg boede i hus med Joakim, som jeg i dag er gift med. Han blev hurtigt min bedste ven. Han var god til at vise mig, hvordan et venskab skal være: At det ikke skal være en mave fyldt med uro. At det skal være sjovt og hyggeligt. Joakim havde andre kærester i løbet af efterskoleåret. Jeg fik også selv en kæreste efter efterskolen.

Vi blev først kærester, da vi var 20 år. Vores efterskolevenskab betød, at vi kendte hinanden rigtig godt, da vi blev kærester. Vi vidste, at vi begge ville have børn tidligt. Vi havde snakket om, hvad vores børn skulle hedde. I dag er vi enige om, at vores børn skal på efterskole. Efterskolen er stadig en rigtig stor del af vores hverdag. Vores tætteste venner kender vi fra efterskolen. Jeg arbejder bl.a. som foredragsholder og influencer, og min agent har vi også gået på efterskole med. Vi har endda gået på efterskole med vores naboer.

'Marry you’ på bilradioen
Det betyder meget for vores forhold, at vi lærte hinanden at kende et sted, hvor det ikke er muligt at have en facade. Det er hele pakken, man møder på en efterskole. Der er ikke et filter af makeup og de klassiske pauser mellem dates. Når vi skal til Jylland, spørger jeg altid, om vi ikke kan køre forbi Oure. Joakim plejer at sige nej, fordi det er en omvej. Men en dag i 2014 foreslog han selv at køre forbi skolen. Jeg var højgravid og tænkte: ’Fedt, så kan jeg få et billede af mig selv og min kæmpe mave foran stedet, hvor det hele startede.’

Vi kom ned i huset, hvor vi havde boet. Han havde planlagt at fri der, men der var fyldt med elever og forældre. Så vi kørte igen og stoppede foran det store Oure-skilt. Mens jeg stod og tog billeder, fumlede han med et eller andet i bilen. Han satte Bruno Mars’ sang ’Just the way you are’ på i bilradioen og friede. Jeg kunne næsten ikke høre, hvad han sagde. Da jeg havde sagt ja, satte han ’Marry You’ – også med Bruno Mars – på. Vi blev gift i 2014. I vores køkken hænger et stort luftfoto af Oure, hvor vi har tegnet et hjerte rundt om huset, hvor vi mødte hinanden, og et hjerte der, hvor vi blev forlovet.

”Jeg boede i hus med Joakim, som jeg i dag er gift med. Han blev hurtigt min bedste ven. Han var god til at vise mig, hvordan et venskab skal være.”

Blå bog

• Cecilie Schmeichel (30) er influencer, blogger og foredragsholder
  • Gift med Joakim Pilkær (30), som hun mødte på Oure Efterskole, hvor de begge var elever i 2006/07
  • Parret bor i Herlev og har sønnen Noah på seks år og datteren Sofie på tre