Aftalen betyder, at staten giver efterskolerne et ekstra tilskud på 1.000 kr. pr. uge pr. elev fra 1. april og en måned frem, dog maksimalt den konkrete deltagerbetaling, såfremt skolerne fortsat er lukkede.

Aftalen giver samtidig efterskoler økonomisk kompensation for udmeldinger frem mod sommerferien, ligesom den sikrer efterskoler økonomisk kompensation ved eventuel elevnedgang næste skoleår som følge af coronakrisen. I alt er der afsat 540 mio. kr. til hjælpepakken.

”Det er en rigtig god aftale for efterskolerne, der nu får en sikkerhed for at kunne komme nogenlunde helskindet gennem krisen. Det vil jeg gerne takke politikerne for,” siger Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne, og fortsætter:

”Det er ikke mindst en god aftale for forældre, der på den ene eller den anden måde også er berørt af krisen.”

Børne- og Undervisningsministeriet har meddelt, at de nøjagtige retningslinjer for administration af hjælpepakken først kan meldes ud efter påske. Efterskoleforeningen beder derfor skoler og forældre om at være tålmodige og vente med at stille spørgsmål til den konkrete udmøntning, da vi desværre ikke kan svare endnu.

Læs hele aftalen her.