Af Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne

En af verdens ældste og mest kendte folkeforsamlinger er Altinget i nationalparken Thingvellir i Island. Som jeg også skrev i min leder i det seneste nummer af Magasinet Efterskolerne, rejste folk fra hele landet i gamle dage til Altinget for én gang årligt at holde en 14 dage lang tingsamling. Ved Altingets Lögberg (lovklippe) og Lögrétta (domstol) holdt deltagerne taler, fremlagde idéer og forslag, og her blev love deklareret og kundgjort og protester fremsagt.

Efterskolernes årsmøde varer ikke i 14 dage, men lovklippe og domstol er i virkeligheden hele meningen med at samles den første weekend i marts. Her har vi fokus på det fremadrettede arbejde og evaluerer det allerede afviklede.

Når mange af os mødes i weekenden er det tre år siden, vi har haft et normalt årsmøde. Årsmødet 2020 blev aflyst i sidste øjeblik på grund af corona. Sidste år holdt vi generalforsamling med få deltagere på Nyborg Strand. Også på grund af corona. Men i år sker det! Nu kan vi endelig mødes i åbne samtaler og fællesskab. I refleksioner og visioner for fremtiden.

På årsmødet i år skal vi bl.a. tale om 9. klasse. Vi skal have flere elever på netop det klassetrin. Unge fravælger nemlig 9. klasse på efterskole. Læs mere her.

75 procent af alle efterskoleelever går i 10. klasse, 23 procent går i 9. klasse og to procent i 8. klasse. For 25 år siden var fordelingen mellem 9. og 0. klasse nærmest lige. Men hvordan får vi flere unge til at tage på efterskole i 9. klasse? Det skal vi sammen finde ud af. I bestyrelsen har vi taget det første skridt og gør nu rekruttering af elever til 9. klasse til et indsatsområde.

Vi skal også tale om øget tilgængelighed. Alle unge, der gerne vil på efterskole, skal have muligheden. I 2021 har bestyrelsen været rundt i alle regioner for at samle input fra jer. Vi er nu klar med en handleplan.

Årsmødet er hjertet i vores folkelige bevægelse. Jeg glæder mig til at tale og debattere med jer på Nyborg Strand. Ved lovklippen og domstolen!

Selvom årsmødet er vigtigt for os, overskygger krigen i Ukraine naturligt nok alt andet i denne tid. Mange vil uden tvivl gerne gøre noget konkret for at hjælpe det ukrainske folk. Det er der en del efterskoler, der allerede gør, og derfor har vi oprettet hashtagget #efterskolerneforUkraine. Ved at bruge det på jeres sociale medier, kan I dele gode ideer til konkrete handlinger med hinanden. På årsmødet vil vi også opfordre deltagerne til at donere gennem Røde Kors. Mere om det på Nyborg Strand.