Af Katrine Friisberg

”Det er en ekstrovert verden, sådan en efterskole. Du skal performe.”

Ordene kommer fra Pia Brun, som er AKT-lærer på Halstedhus Efterskole. AKT står for adfærd, kontakt, trivsel, og det betyder, at Pia Brun sammen med sin kollega Lene Sonnenborg Christiansen har et særligt fokus på, at alle elever på efterskolen trives. I en ekstrovert efterskoleverden vil det bl.a. sige, at de skaber nogle rammer, hvor introverte elever i højere grad kan føle sig godt tilpas og ikke helt sat af.

”Vi har grundlæggende den holdning, at der ikke er noget galt med at være introvert. Introverte har nogle helt specielle kompetencer i forhold til f.eks. fordybelse. De har brug for at se tingene fra et lidt andet perspektiv, og det har også nogle fordele,” siger Pia Brun. Når efterskolelivet går stærkt og kan virke overvældende især for introverte, gør de to AKT-lærere en særlig indsats for dem.

”Vi oplever især i starten af året, at de kigger ud ad deres dør, og så kan de se, at alle de andre allerede har fundet en masse venner,” siger Lene Sonnenborg Christiansen. Det kan få de introverte til at føle sig sat af. Og for at hjælpe dem på vej opretter de to grupper for de elever, som har det svært socialt. En for drenge og en for piger.

”Så finder de ud af, at de ikke er den eneste, som ikke har behov for at råbe højt. Det ender ofte med, at de får lavet et helt vildt godt netværk, så de får nogle af de venskaber, som holder allerlængst, fordi de bliver meget tætte” fortæller Lene Sonnenborg Christiansen. Skolen afholder også ’friends-speeddating’, sætter rammer om smalltalk og mange andre små tiltag, som kan gøre, at introverte får snakket med nogle forskellige, selv om de som udgangspunkt ikke bryder sig om smalltalk. Skolen har altid arbejdet med det, men sidste skoleår blev de en del af Efterskolerne og Mary Fondens Me&We-projekt, som giver efterskoler en række redskaber til at træne elevernes sociale kompetencer.

”For introverte elever betyder det meget, at det er nogle strukturerede forløb, for de opsøger ikke andre af sig selv i starten. Det er vores ansvar som AKT-lærere at sætte rammerne for det. For når rammerne er sat, og tydeligheden er der, så deltager de,” Pia Brun.