1. Stille Stemmer – tavse og indadvendte børn i den inkluderende folkeskole
Bogen er henvendt til pædagogisk personale og viser, hvordan deres opfattelse og italesættelse af stille og indadvendte elever har en afgørende betydning for elevernes trivsel. I bogen viser forfatterne, hvordan samfundet har udviklet sig og dermed ændret opfattelsen af indadvendte dyder og udadvendte idealer. Den viser, hvordan tavshed kan forstås gennem forskellige forklaringsrammer. Til sidst i bogen gennemgår forfatterne forskellige konkrete redskaber til arbejdet med stille elever.

’Stille Stemmer – tavse og indadvendte børn i den inkluderende folkeskole’, Frank Spring & Heidi Honig Spring, Dafolo, 2012

2. Ung og introvert
Terapeut Grethe Lindbjerg har skrevet en letlæst bog til introverte unge – om at være introvert. Selv om du ikke er målgruppen for bogen, giver den et godt indblik i, hvordan unge introverte kan have det, og hvordan du kan hjælpe unge introverte, som har det svært – bl.a. ved at acceptere dem, som de er. Bogen er let læst.

’Ung og introvert’, Grethe Lindbjerg, eget forlag, 2020

3. Ro – styrken ved at være introvert i en højtråbende verden
Synes du også, at der i løbet af de seneste år er blevet mere opmærksomhed på introverte og deres styrker? Startskuddet til den store opmærksomhed lød i høj grad, da den amerikanske forfatter Susan Cain i 2012 udkom med bogen ’Quiet – the Power of Introverts in a World that Can’t Stop Talking’, som siden er oversat til dansk. Susan Cain sætter i sin bog fokus på de introverte styrker og på, hvordan de ofte går tabt i et ekstrovert samfund. Hun bygger sin bog på videnskabelig research og feltarbejde og argumenterer for et nyt personlighedsideal.

’Ro – styrken ved at være introvert i en højtråbende verden’, Susan Cain, Hr. Ferdinand, 2013