DGI-Landsstævne-L2017-efterskoleholdet

01. december 2021

Efterskoleholdet samler over 5.700 elever til Landsstævnet 2022

5.752 efterskoleelever skal med til DGI Landsstævne 2022 i Svendborg. En af dem er andetårselev Mikkel Bækmand, som glæder sig ekstra meget til at opleve efterskolefællesskabet efter et ’kollektivt suk’ sidste skoleår.

Introvert og ekstrovert – illustration: e-Types

3 bøger der gør dig klogere på introverte og ekstroverte

Der findes en del litteratur om introverte og introversion – både faglitteratur til pædagogisk personale, bøger henvendt til unge og bøger, som rusker op i samfundets opfattelse af introverte. Her er tre bøger, som kan gøre dig klogere på emnet.

Introvert og ekstrovert - illustration: e-Types

24. november 2021

Tjek, om I har et efterskolemiljø, hvor introverte også kan trives

Hvordan sikrer man, at introverte kan trives i det hurtige efterskolemiljø med mange aktiviteter? Her giver terapeut Grethe Lindbjerg sine bud på, hvordan I kan tjekke, om jeres efterskole er introvert-venlig.

Laerer Pia Brun Halstedhus Efterskole. Foto: Lars Krabbe

24. november 2021

Vennespeeddating og hyggegrupper hjælper introverte efterskoleelever

På Halstedhus Efterskole arbejder de målrettet på at skabe et miljø og rammer, hvor introverte også trives.

Introvert på efterskolen. Foto: Lars Krabbe

24. november 2021

Introvert i en ekstrovert efterskoleverden

Efterskoler har en krævende opgave i at skabe et miljø, hvor både ekstroverte og introverte unge kan trives. Men lykkes det, vil det skabe mindre frafald, og de introverte vil bidrage til et godt fællesskab, påpeger fagfolk.

Jan Coermann, forstander på Flakkebjerg Efterskole. Foto: Signe Find Larsen

23. november 2021

Debat: Videre med 10. klasse – men hvorhen?

Forstander på Flakkebjerg Efterskole, Jan Coermann, har ordet i en debatstafet i efterskoleverdenen. Han stiller skarpt på efterskolers forpligtelse til at udvikle 10. klasse.

Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne. Foto: Trine Bukh

17. november 2021

Tilsammen giver det hele en efterskole

Vi bør til alle tider spørge os selv: Hvordan inddrager vi køkkenet/pedelområder/rengøring i udviklingen af elevernes almene dannelse, skriver Torben Vind Rasmussen i formandsbrevet.

Ny sang til efterskoler

17. november 2021

Syng med på ny efterskolesang om mod, håb og fællesskab

På Sportsefterskolen Aabybro har musiklærer Jonas Møller skrevet sangen ’Livets vej’, som eleverne har taget til sig som deres sang dette skoleår. Han deler tekst og noder til sangen her, så andre skoler kan synge med.

Grundtvig

Søg midler fra N.F.S. Grundtvigs Fond

Det er nu muligt at søge midler til projekter, der har til formål at udbrede kendskabet til N.F.S. Grundtvig. Det er sidste gang, fonden uddeler penge.

Horne-Efterskole-midlertidig-forstander-Flemming-Horsfeldt

16. november 2021

”Interim ledelse handler om at gøre landingsbanen klar til den nye forstander”

Flemming Horsfeldt har i tre måneder været midlertidig forstander på Horne Efterskole, men han har været mere end bare vikar. Som interim leder har han haft fokus på udvikling, så den nye forstander kunne lande så blødt i stillingen som muligt.

efterskolernes bæredygtighedsnetværk

16. november 2021

Vil du være med i Efterskolernes bæredygtighedsnetværk?

Du kan være med, når lærere og ledere fra forskellige efterskoler går sammen i et nyt bæredygtighedsnetværk. Netværket giver ny viden og værktøjer til at skabe en mere bæredygtig efterskole og mulighed for at sparre med kolleger fra andre skoler.

Andrea Ogstrup Koch, forperson Langelands Efterskole

03. november 2021

Klumme: Efterskoler bør være fyrtårn for demokratisering af samfundet

Efterskoler bør i højere grad end i dag være inspirerende eksempler på demokratisk ejerskab, mener Andrea Ogstrup Koch, der er forperson på Langelands Efterskole.