Af Louise Wethke Buch

Efterskolerne har brug for din stemme i samfundsdebatten til at styrke skoleformen og sætte fokus på, hvor efterskolerne gør en forskel. Det kan f.eks. være i forhold til at styrke unges trivsel, klæde unge på til en ungdomsuddannelse eller nogle af de mange andre emner, som efterskolerne er i berøring med.

Derfor inviterer Efterskolerne og Den frie Lærerskole ledere, lærere og bestyrelsesmedlemmer på efterskoler til et to dages symposium 12. og 13. januar på Den frie Lærerskole i Ollerup. Der vil være oplæg og konkrete workshops med fokus på aktuelle emner inden for efterskoleverdenen, og hvordan man strategisk og praktisk bringer flere efterskolestemmer og -holdninger ind i den offentlige debat.

Det er andet år, Efterskolerne afholder symposium. En af deltagerne sidste år var Bitten Schjødt Kjær, forstander på Dronninglund Efterskole, som gik direkte hjem og skrev et debatindlæg med de redskaber, hun havde lært på symposiet.

”Jeg havde haft et par indlæg i aviser før, men jeg savnede gode råd, feedback og måske også nyt mod til at fortsætte. Jeg var især glad for at møde en redaktionschef, som fortalte, hvordan medierne opfatter indsendte artikler og indlæg og fik meget ud af at sparre med andre kolleger. Det var samtalerne med dem, der gav mig ny motivation,” siger Bitten Schjødt Kjær.

Hun mener, at efterskolefolk har et sprog for dannelse, som, man skal passe på, ikke kun foregår i egen osteklokke.

”Hvis vi ikke deltager i den offentlige debat, gør vi os ikke gældende. Meningerne skal også ud at leve for at forældre, politikere og uddannelsessektoren får mulighed for at tale med om dannelse og livsoplysning. Dér bliver dannelse demokratisk, og det skaber en forståelse for, hvorfor unge får meget ud af at gå på efterskole. Forståelsen kan forhåbentlig lejre sig som en grundopfattelse af, at vi som efterskoler beriger samfundet, og at vi er uundværlige,” siger Bitten Schjødt Kjær.

Tilmeld dig Efterskolernes symposium

På symposiet vil du bl.a. få indsigt i, hvilke politiske temaer, Efterskolerne vil sætte på dagsordenen i 2023. Der vil være oplæg med Troels Mylenberg, tv-vært, tidligere politisk redaktør på flere medier og tidligere højskoleforstander, som vil komme ind på, hvordan man ser efterskolerne udefra. Rikke Bekker, chefredaktør på Fyns Amts Avis, vil give tips og tricks til at nå mediernes spalter. Der er desuden skriveworkshop, hvor du lærer at skrive det gode debatindlæg. Om aftenen er der fællessang og sociale aktiviteter.

Dato: 12.-13 januar 2023

Sted: Den frie Lærerskole, Svendborgvej 15, 5762 Vester Skerninge