Af Louise Wethke Buch

Siden sommeren 2019 har Charlotte Hedevang Nielsen været projektleder for Efterskolernes bæredygtighedsprojekt, Fælles Forandring, som har været et treårigt samarbejde mellem Efterskolerne og Tuborgfondet. Det betyder, at Charlotte Hedevang Nielsen stopper hos Efterskolerne som projektleder for Fælles Forandring. For at markere afslutningen på Fælles Forandring har hun i december sendt plakater ud til alle efterskoler, som skal være skolernes bæredygtige pejlemærke i fremtiden.

Plakaten visualiserer efterskolen som et bæredygtigt minisamfund. Den skal give efterskolerne et overblik over bæredygtige temaer på efterskoler og et overblik over, hvilke temaer man allerede er godt i gang med, og hvilke temaer man kan tage fat på for at skabe bæredygtige forandringer. Der er både en plakat til elever og lærere, så plakaten kan bruges som undervisningsmateriale og som ramme for udviklingsarbejde på personalemøder.

For at skabe forandringer kræver det, at man samarbejder og hele tiden klæder på til at skabe en mere bæredygtig efterskole, mener Charlotte Hedevang Nielsen.

”Jeg håber, at plakaten er med til at strukturere efterskolernes arbejde med bæredygtighed og giver skolerne et fælles sprog på kryds og tværs af medarbejdere, elever og skoler,” siger hun.

Opfordrer til samarbejde
Charlotte Hedevang Nielsen har de sidste tre et halvt år været med til at udbrede Fælles Forandring, både som projekt og som festival på efterskolerne. Sammen med skoler og samarbejdspartnere har hun udviklet aktiviteter og undervisningsmaterialer med bæredygtighed i fokus, arrangeret bootcamp for elever og en guide til elevudvalg på skolerne. Hun har sideløbende rådgivet efterskoler, holdt oplæg på kurser og til slut været med til at skabe Efterskolernes bæredygtighedsnetværk, som består af medlemmer fra efterskoleverdenen.

Den næste tid bliver bæredygtighedsdagsordenen på efterskoler erstattet med en længere udlandsrejse. Charlotte Hedevang Nielsen er tryg ved at give stafetten videre til skolerne nu, hvor der bl.a. er etableret et bæredygtighedsnetværk, lærernetværk og konkrete redskaber til at arbejde med bæredygtighed på efterskolerne.

”Jeg er meget håbefuld på efterskolernes vegne, for efterskolerne er den ideelle ramme til at arbejde med bæredygtig dannelse. Det har været en stor fornøjelse at besøge så mange efterskoler og mærke, hvordan efterskolerne er godt på vej og ser sig selv som en del af løsningen på den grønne omstilling. Nu skal den bæredygtige indsats bæres af medlemmerne og leve videre ude på skolerne. Jeg kan kun opfordre til at samarbejde med naboskolerne og inddrage eleverne, så det både bliver sjovt og meningsfuldt at skabe en mere bæredygtig efterskole,” siger hun.

Plakat den bæredygtige efterskole

Plakaten 'Den bæredygtige efterskole' er sendt ud til alle efterskoler i to eksemplarer til både personale og elever. Illustration: e-Types