Af Louise Wethke Buch

1. Sammensæt et grønt elevudvalg
Første og vigtigste råd er at skabe et udvalg af elever på efterskolen, som brænder for at være med til at gøre skolen mere bæredygtig gennem initiativer og aktiviteter. I forbindelse med Efterskolernes bæredygtighedsprojekt, Fælles Forandring, er der blevet lavet en håndbog til at skabe elevudvalg med gode idéer til konkrete aktiviteter og skabeloner, der støtter både elever og lærere fra idé til aktivitet.

Find ´Håndbogen til grønne elevudvalg’ her

2. Send eleverne på podcastvandring i naturen
En gåtur i naturen med en podcast i ørerne sætter gang i tanker og samtaler om bæredygtighed. I forbindelse med Fælles Forandring er der blevet skabt en podcast henvendt til efterskoleelever. Eleverne skal ud i naturen i tremandsgrupper, mens de lytter til podcasten og sætter den på pause undervejs, hvor de i grupperne skal tale om bl.a. grønne livretter, kærlighed til naturen, og hvordan samarbejde spiller en vigtig rolle i at nå FN’s 17 verdensmål. Eleverne slutter turen af med at dele deres drømme for en mere bæredygtig efterskole.

Find podcasten og lærervejledningen her

3. Skab biodiverse udearealer
Bæredygtige rammer på og omkring efterskolen skaber helt automatik bæredygtig dannelse. Tre elever, der gik på Thorsgaard Efterskole i skoleåret 2021/22 har lavet en guide med 23 konkrete aktiviteter, der fremmer biodiversiteten på efterskolen. Eleverne bliver mere nysgerrige på naturen, når de selv er med til at skabe de biodiverse områder.

Find guiden her

4. Tag på skraldejagt med sjove missioner
Send eleverne ud i grupper på en interaktiv skraldejagt med sjove missioner, som de skal gennemføre undervejs. Eleverne skal bl.a. lede efter forskellige typer skrald i naturen og til sidst skabe et kunstværk ud af skraldet.

Find spillet og guiden her

5. Giv tøj nyt liv
Lav en aftenaktivitet, hvor eleverne får lov til at arbejde kreativt og give brugt tøj nyt liv. Skab en byttecentral og et kreativt værksted, så eleverne både kan bytte tøj og upcycle og style genbrugstøj.

Find guiden her

6. Sæt gang i bæredygtige samtaler med en nip-napper
Fælles Forandring har udviklet en særlig ’nip-napper’ med spørgsmål, der sætter tanker i gang om bæredygtighed. Den er udviklet specielt til efterskoler og er en oplagt aktivitet til en morgensamling, i undervisningen eller at have liggende på bordene rundt omkring på efterskolen.

Hent og print nip-napperen her

Kilde: Charlotte Hedevang Nielsen, projektleder for Efterskolernes bæredygtighedsprojekt, Fælles Forandring

Deltag i netværksmøde om bæredygtighed

Efterskolernes netværksmøde om bæredygtighed foregår 22. november kl. 9.30-15 på Baaring Efterskole. Her samles efterskolefolk for at sparre, videndele og inspirere hinanden til de næste skridt mod en mere bæredygtig efterskole. Netværksmødet er for både for TAP'ere, lærere og ledere. Læs mere, og tilmeld dig her.

Hvis du har spørgsmål eller ønsker råd og vejledning, er du velkommen til at kontakte projektleder for Fælles Forandring, Charlotte Hedevang Nielsen, på chn@efterskolerne.dk.