Af Jakob Melgaard

Gustav Fausing og Lasse Fletcher Åkerlund, begge 17 år, gik før sommerferien på Højer Efterskoles esportlinje. De siger begge, at de var blevet hjemme, hvis ikke det havde været for esporten.

“Jeg havde altid tænkt, at jeg skulle direkte på gymnasiet efter 9. klasse, men da jeg så, at Højer Efterskole havde esport, tænkte jeg, at det kunne være meget sjovt at prøve. Havde der ikke været esport, var jeg bare taget på gymnasiet,” siger Gustav Fausing, der er fra Husum.

"Jeg fik en ny start, hvor jeg har lært en hel del om spillet, om idræt, om venner. Om alting. Det er utroligt, hvad det har ændret i mit liv. Jeg har vendt mit liv rundt. Det har været mit bedste år"

- Lasse Flechter Åkerlund, tidligere elev på Højer Efterskole

Hans kammerat Lasse Fletcher Åkerlund er fra Amager og lægger heller ikke skjul på, at han kun tog på efterskole, fordi der var esport på programmet. I dag er han dog lykkelig for sit valg.

“Jeg fik en ny start, hvor jeg har lært en hel del om spillet, om idræt, om venner. Om alting. Det er utroligt, hvad det har ændret i mit liv. Jeg har vendt mit liv rundt. Det har været mit bedste år,” fortæller han.

Opholdet har også gjort ham mere åben, mener han:

“Før havde jeg det lidt svært i skolen, men på grund af de venner og den støtte, jeg har fået, er jeg kommet meget bedre tilbage. Før i tiden var jeg en indelukket person, men jeg er mere åben over for andre mennesker nu.”

Mindre tid bag skærmen
Før drengene tog på efterskole, brugte de begge timevis foran skærmen i deres fritid. På Højer Efterskole fik de seks timers undervisning i esport om ugen. Derudover var det ikke overvældende, hvor meget der blev spillet computerspil. Gustav Fausing mener ligefrem, at han har tilbragt mindre tid bag skærmen:

“Før sad jeg og spillede computer hele dagen derhjemme. På efterskolen brugte jeg ikke så meget tid bag skærmen udover timerne. Der var jeg sammen med mine venner.”

Artiklen er fra magasinet Efterskolerne, som udkom i uge 40.