Af Anna Rossman Thejsen, redaktør på Magasinet Efterskolerne

Pedel Niels Mogensen fra Efterskolen Flyvesandet hjælper elever i praktik hos lokale erhvervsdrivende. “Det har givet mig arbejdsglæde og selvtillid,” siger 17-årige Mads Rasmussen, der sidste år var i praktik hos den lokale skytte. Denne historie og mange andre er at finde i det første nummer af Magasinet Efterskolerne

"Det er folk som Niels, Jan, Maja og Hanne, efterskoler er gjort af. Og som i år kommer til at gøre en forskel i 30.069 efterskoleelevers liv. Tak for jer"

- Anna Rossman Thejsen, redaktør på Magasinet Efterskolerne

Magasinet Efterskolerne udkommer i uge 40 og er et helt nyt magasin, som afløser det tidligere bladet Efterskolen. Det nye magasin udkommer fem gange årligt inklusive et forældrenummer.

Formålet med magasinet er at inspirere, informere og udfordre alle med interesse og ansvar for efterskoler og ungdomsliv.

Tæt på Niels, Jan, Maja og Hanne
I det første nummer af magasinet sætter vi blandt andet fokus på, om hovedsigtet – og dermed efterskolernes eksistensberettigelse – er under pres. I temaet møder vi blandt andre forstander på Skovbo Efterskole Jan Dufke, som fortæller, hvordan hovedsigtet løber som en understrøm på skolen.

I magasinet kommer vi også tæt på Freja Astrup Lind, som sidste år gik på På Sdr. Feldings Efterskole. Hun husker tydeligt, hvordan lærer Maja Byg Olesen fik hende til at tro på sig selv og sine evner.

Vi møder også ernæringsassistent Hanne Jensen, som i år fejrer 40-års jubilæum på Gymnastikefterskolen Stevns. I Hannes køkken er der plads til elevers fortrolige snakke om usikkerhed, venskaber og drømme.

Det er folk som Niels, Jan, Maja og Hanne, efterskoler er gjort af. Og som i år kommer til at gøre en forskel i 30.069 efterskoleelevers liv. Tak for jer. Og god fornøjelse med magasinet, når det lander ude i jeres postkasser.

anna

Vi vil gerne høre fra dig

Har du idéer til emner eller tip om spændende projekter, livet på efterskolerne eller tendenser, som magasinet bør tage op, så kontakt endelig redaktør af det nye magasin Anna Rossman Thejsen på art@efterskolerne.dk. Send også meget gerne pressemeddelelser fra skolerne, navnenyt mm. Alle input om stort som småt er meget velkomne.