Af Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne

I søndags var jeg til et privat familiearrangement i Skanderborg. Ved velkomsten beklagede værterne over for gæsterne, at de havde lagt festen på Efterskolernes Dag. Tre familier havde meldt afbud: ”Vi skal ud og se på efterskoler,” lød begrundelsen. To familier kunne lige nå at aflevere deres børn på efterskolen inden festen.

Efterskolernes Dag i søndags blev et kæmpe tilløbsstykke. Og tilbage i august kunne vi præsentere endnu en rekord i antal elever, der er startet på efterskole i år. Vores skoleform er blevet en stor succes og et tilbud, som de fleste familier forholder sig til, når børnene vokser op. Skal de på efterskole eller ej? Efterskolen er blevet en populær og integreret del af uddannelsessystemet. Succesen er velfortjent og skyldes jeres rigtig gode arbejde på skolerne, og succesen forpligter.

Når vi får så stor opmærksomhed, ligger der et stort ansvar på hver eneste skole. Man skal til enhver tid kunne forklare og stå inde for skolens værdier, fagsammensætning, årsplan og regelsæt. Vi skylder familierne, at hjemmesiden er opdateret med indhold, rammer, indholdsplaner og priser. Vi skylder eleverne at gøre en ekstra indsats for også at holde på dem, der er sårbare, selvom der står andre på ventelisten og gerne vil ind. Vi skylder samfundet at optage elever, der har været på kanten af den ene eller anden grund – fordi vi kan gøre en forskel for dem. Vi har pligt til at arbejde for, at hver eneste elev ikke bare finder nye veje i sig selv, men også finder veje i at være en god medborger i Danmark.

Efterskolerne har fået frihed til at arbejde med 14-18 åriges udvikling. Vi har fået familiernes og samfundets fulde opbakning, og vi har igennem mange år vist, at vi gerne tager det store ansvar på os. Det stærke omdømme skal vi holde fast i.