Af Katrine Friisberg

Nogle gange skal man væk for at finde ud af, hvor godt man har det. Sådan var det for 43-årige Torben Refsgaard. 1. februar 2022 begyndte han i jobbet som lærer på Hestlund Efterskole, hvor der var en stilling, som passede med hans interesser for musik, vejledning og kulturfag. Samtidig vendte han tilbage til efterskoleverdenen efter en periode på seks år.

”Det er dejligt at være tilbage. At være omgivet af unge mennesker giver god energi,” siger Torben Refsgaard.

Han kom i sin tid lidt tilfældigt ind i efterskoleverdenen. I 2010 ledte han som nyuddannet cand.mag. i historie og religionsvidenskab efter arbejde og faldt over et jobopslag som efterskolelærer på Balle Musik- & Idrætsefterskole. Efter selv at have gået på efterskole og på friskole som barn var det naturligt for ham at søge jobbet.

”Jeg er vant til det grundtvig-koldske. Morgensang er en del af mit DNA,” siger han.

Han var glad for arbejdet som efterskolelærer, men da han blev far, begyndte det at føles tungt at tage af sted fra familien på aften- og weekendvagter. Samtidig var en ven ved at åbne et rejsebureau med kultur- og historierejser, og det ville Torben Refsgaard gerne hjælpe med. Det fik ham til at sige sit job som efterskolelærer op.

Arbejdede med udsatte
Rejsebureauet udviklede sig ikke til en egentlig indkomst. Efter et stykke tid blev Torben Refsgaard ansat i Kolding Kommune.

”Jeg arbejdede med sociale projekter, hvor jeg fik mulighed for at hjælpe mennesker, som virkelig havde brug for det.”.

Arbejdet ved kommunen var lærerigt og lidt af en øjenåbner for ham.

”Når man arbejder med mennesker, som er i sårbare og udsatte positioner, lærer man både noget om mennesker og om alt det svære i livet. Jeg har også lært at sætte pris på, når tingene er positive og lidt mere lette. Og det er det, for mig i hvert fald, at være efterskolelærer,” siger han.

Han mener samtidig, at det kan være godt for miljøet på efterskolen, at der nogle gange kommer nogle udefra med erfaringer fra andre dele af samfundet.

”Jeg kommer tilbage til efterskoleverdenen med nyt udsyn og nye perspektiver, jeg kan smide ind i arbejdet. I efterskoleverdenen lever man jo i en lille boble på godt og ondt. Man kan nogle gange glemme, hvordan verden er på den anden side. Jeg tror, det er meget fint at få et virkelighedstjek og bringe lidt af det med tilbage,” siger han.

Selv er Torben Refsgaard begejstret for have en efterskole som sin arbejdsplads igen, hvor han oplever, at det er let at rykke fra idé til handling. Han nyder, at han som efterskolelærer har stor indflydelse på hverdagen, og han har let ved at skabe en god hverdag sammen med eleverne.

”Det er nærmest kun fantasien, der sætter grænser for, hvor sjovt og hvor positive oplevelser man kan have på en efterskole. Der er virkelig gode rammer for at udfolde sig kreativt,” siger han.

Han bruger sin interesse for musik og sig selv i sin hverdag. Og at det, at han gør det, mener han, betyder meget for et godt efterskoleliv.

”Jeg bringer mig selv med ind i mit arbejde. Det synes jeg selv er sjovt, og så er det bare fedt, når det rammer det, eleverne også synes er sjovt. Om det er, fordi man spiller musik eller er oppe og træne eller spiller bold med nogle elever betyder ikke så meget. Jeg synes, det er fedt, at man kan kombinere sin faglighed med mange af de andre ting, man også kan som menneske,” siger han.

Torben Refsgaard. Foto: Tor Birk Trads

Blå bog

• Torben Refsgaard, 43 år
  • Uddannet cand.mag. i historie og religionsvidenskab