Vivi og Bo. Foto: Maria Tuxen Hedegaard

10. oktober 2022

Forstanderpar var med til tidligere elevers bryllup

Vivi Johanning Hjelm og Bo Hjelm forelskede sig på Højer Efterskole i slutningen af 1980’erne. Små ti år senere var forstanderparret fra efterskolen med til deres bryllup.

efterskolevejleder

3 aktiviteter, der får vejledningen på gulvet

Dilemmaer og svære emner kommer ud af hovedet og ned på gulvet med disse tre konkrete og fællesskabende vejledningsaktiviteter. Aktiviteterne blev præsenteret på vejlederkonferencen 2022.

Helene-Valgreen-vejledningskonsulent-efterskolerne

Her er Efterskolernes nye vejledningskonsulent

Helene Valgreen starter som chefkonsulent for vejledning hos Efterskolerne 1. november 2022. Hun kommer fra en stilling som chefkonsulent og teamleder i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK).

Torben. Foto: Trine Bukh

28. september 2022

Energikrise – tak for at tage ansvar og lære eleverne at tage medansvar

At lære eleverne at tage medansvar for de udfordringer, vi står over for, taler direkte ind i efterskolernes hovedsigte om livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse, skriver Torben Vind Rasmussen i formandsbrevet.

Tillæg forsider

23. september 2022

Find avisernes efterskoletillæg her

Op til Efterskolernes Dag 2022 har flere store dagblade udgivet særtillæg om efterskolelivet.

Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne. Foto: Trine Bukh

15. september 2022

Inflationen rammer også efterskolerne

Foreningen maner til forsigtighed med prisstigninger og indkalder til digitalt ledermøde onsdag 21. september.

Stafetten. Foto: Privat

15. september 2022

For os er kønsneutrale værelser en selvfølge i 2022

På Øse Efterskole er det vigtigste, at eleverne trives. Det gør de, hvis de bliver favnet som dem, de er, mener skolens ledelse.

Esben-Jensen efterskolernes bestyrelse

14. september 2022

”Det er vigtigt, at baglandet er repræsenteret i bestyrelsen”

Esben Jensen har kæmpet for, at der skal være mindst to repræsentanter fra efterskolernes bestyrelser i foreningens bestyrelse. Det giver foreningen et stærkt politisk mandat, mener han.

Efterskolernes Dag 2022

14. september 2022

3 elever giver gode råd: Sådan finder du den rigtige efterskole

Hvordan finder man den efterskole, man vil gå på? Og hvad skal man lægge mærke til, når man er på besøg? Tre elever guider kommende efterskoleelever.

Præstationskultur. Illustration: e-Types

10 veje til at lette præstationspresset

Postdoc i sociologi Søren Christian Krogh og psykolog Elli Kappelgaard giver ti bud på, hvordan efterskoler kan lette præstationspresset på de unge.

Filippa. Foto: Trine Bukh

13. september 2022

”Jeg kan føle mig utilstrækkelig, selv om jeg gør mit bedste”

En teaterkoncert om emnet utilstrækkelighed har på Skovbo Efterskole åbnet elever og ansattes øjne for, hvordan præstationskulturen præger hverdagen.

Torben Refsgaard. Foto: Tor Birk Trads

13. september 2022

Torben er vild med at være efterskolelærer igen

Efter en årrække i helt andre typer job er Torben Refsgaard tilbage som efterskolelærer. Han vender tilbage med erfaringer, som har sat efterskolejobbet i perspektiv.