Af Katrine Friisberg, redaktion@efterskolerne.dk

1. Sønderjysk egnsfest

Frivillig eller obligatorisk?
Aktiviteten er obligatorisk.

Det skal I bruge
Elevernes cykler og cykelhjelme, præmie (f.eks. slik), en anordning til ringridning, dvs. at en ring skal fastgøres i en klips i et reb f.eks. mellem to træer, hvor eleverne kan køre under. Derudover skal I bruge et antal ringe i forskellig størrelse (alt efter hvor mange runder I vil gennemføre), kasserede billardkøer (jo flere, jo bedre), et musikanlæg og masser af kager.

Forberedelse
Eleverne inddeles på forhånd i hold. Løbet skal hypes i god tid, så de kan nå at give den gas med at pimpe deres cykel, finde en fed temasang og klæde sig ud. En pedel eller en anden ansat på skolen foranstalter en anordning til ringridning.

Fremgangsmåde
Eleverne konkurrerer i ringridning på cykel. De kører to på cyklerne – begge med cykelhjelm, ellers bliver de diskvalificeret. Det gælder om at ramme den ophængte ring med en billardkø, mens de kører på cyklen. En lærer står for musikken, som betyder meget for stemningen til løbet. En anden lærer står for at udskifte ringen. En tredje lærer er kommentator og pisker en stemning op. Der er flere runder med konkurrence, og alle hold deltager i alle runder – også selv om de ikke rammer ringen. Holdene får to point for at få ringen med på køen, et point for bare at ramme igennem og 0 point for at misse. Holdene får ekstra point i forhold til udklædning og stemning på holdet. Aktiviteten afsluttes med sønderjysk kagebord efter konkurrencen.

Gode råd
For at få stemningen helt i top er det en god idé, at lærerne også er klædt ud og med på legen.

Fordele
Alle er på udebane, fordi ingen har prøvet det før, og samtidig ser alle sjove ud med deres udklædning og cykelhjelm, og alle har det sjovt med at grine af sig selv og hinanden.

Kilde: Lærer på Flakkebjerg Efterskole Anders Dall.
Foto: Trine Bukh

Kun fantasien sætter grænser for udsmykningen af cykler og cykelhjelme til ringridning. Foto: Trine Bukh

2. Godnatbreve

Frivillig eller obligatorisk?
Lad aktiviteten være obligatorisk første gang, derefter kan den gøres enten obligatorisk eller frivillig at deltage i.

Det skal I bruge
Papir, karton, skriveredskaber og farver, så eleverne har mulighed for at udfolde sig kreativt.

Fremgangsmåde
Saml eleverne et sted, hvor de alle kan sidde og skrive. Lad derefter eleverne skrive godnatbreve til hinanden. Efterfølgende samler vagtlæreren brevene sammen, systematiserer dem efter værelsesnummer og afleverer dem på natrunden.

Gode råd
I kan med fordel bruge godnatbreve som aftenaktivitet flere gange i løbet af året, men lad den være obligatorisk første gang, hvor vagtlæreren også tildeler eleverne en tilfældig kammerat, som de skal skrive et godnatbrev til. Når det obligatoriske brev er skrevet, kan eleverne skrive flere breve til dem, de har lyst til. Senere på året kan det være forskelligt, om de får tildelt en, de skal skrive til, eller om de bare skriver til dem, de har lyst til.

Fordele
Aktiviteten samler altid mange elever, fordi den er forholdsvis uforpligtende. Eleverne behøver ikke være til stede hele aftenen. Det ender dog næsten altid med, at eleverne sidder der længe, snakker og hygger sig med det. Eleverne bliver gode til at lægge mærke til, om der er nogen, som ikke får så mange breve og også skrive til dem. Til daglig er eleverne ikke altid gode til at få sagt, hvor glade de er for hinanden, men det gør de i brevene, som ofte bliver gemt og hængt op på værelset. Efter sådan en aften går eleverne til ro i en tyk atmosfære af kærlighed.

Kilde: Lærer på Eisbjerghus Internationale Efterskole Silja Marston Arge.


3. Gang- eller husdyst

Frivillig eller obligatorisk?
Aktiviteten er obligatorisk.

Det skal I bruge
Et sted, hvor eleverne kan spille høvdingebold, løse sudoku og gåder, indtage spiselige insekter eller lignende, noget drikkeligt, fitnesscenter (hvis I har det på skolen) eller ingredienser til andre sjove konkurrencer, I kan finde på.

Forberedelse
Eleverne bliver opdelt i hold med dem, de bor på gang, i hus eller lignende med. Alle holdene laver bannere, forbereder kampråb og klæder sig ud til dagen. En eller to lærere er ansvarlige for aktiviteten og udsender en plan til de andre lærere, som så står for en udfordring, de selv kan finde på. Det kan for eksempel være fysiske udfordringer i fitnesscentret, hvem der tør spise et insekt eller hurtigst kan drikke et glas vand eller mælk, løse en sudoku, en gåde eller på bedste eller sjoveste manér kan synge en fransk sang. Find selv på mere.

Fremgangsmåde
Aktiviteten går ud på at finde skolens bedste gang eller hus. Konkurrencens omdrejningspunkt er en turnering i høvdingebold, men mens to hold spiller, kan de andre hold vinde point ved at løse andre planlagte udfordringer. Derudover gives der point for udklædning, kampråb og generel gejst på holdet. Desuden kan der indlægges spurtkonkurrencer, hvor det pludselig gælder om hurtigst at finde en genstand – f.eks. en orange hat.

Fordele
Aktiviteten styrker flere fællesskaber på en gang. Både internt på værelserne, på gangene eller i husene og det store fællesskab. De mange forskellige typer udfordringer udligner de fordele, som de elever, der er gode til sport, ellers ofte har.

Kilde: Lærer på True North Efterskole Kirsten Rasmussen.


4. Avanceret bingo med oplevelsespræmier

Frivillig eller obligatorisk?
Aktiviteten er obligatorisk for alle elever.

Det skal I bruge
Bankoudstyr, dvs. bankoplader, brikker eller små stykker papir samt numre.

Forberedelse
Hype aktiviteten og få ansatte og elever til at udlove oplevelsespræmier. Det kan f.eks. være, at en ansat udlover en køretur til stranden for vinderen og to andre elever, et kursus i guitar eller en forårsklargøring af vinderens cykel. Eller en elev kan donere et kursus i, hvordan man laver fede TikTok-videoer, en gåtur inklusiv en is eller et kursus i gode scorereplikker.

Fremgangsmåde
Som almindeligt bingo.

Gode råd
Aktiviteten kan bruges flere gange i løbet af året og krydres med ekstra indslag som at puste jetonerne af hinandens plader, baglæns bingo, skøre indslag mv.

Fordele
Ud over en sjov bingoaften opstår der nye relationer på kryds og tværs, når præmierne skal i brug. Eleverne får mulighed for at få fælles oplevelser med en tilfældig anden elev på skolen, som de ikke nødvendigvis ellers ville snakke med.

Kilde: Lærer på Eisbjerghus Internationale Efterskole Silja Marston Arge.


5. Isbad

Frivillig eller obligatorisk?
Aktiviteten er obligatorisk at tage del i, men det er frivilligt at gennemføre selve isbadet.

Det skal I bruge
Fire små plastikbadebassiner, koldt vand og op til et halvt ton is.

Forberedelse
En af lærerne skal forberede et oplæg om isbad, hvad det gør ved kroppen, og hvilke fordele det har. Begynd i god tid at fylde badebassinerne med vand.

Fremgangsmåde
Alle elever hører først et oplæg om, hvad isbad er, og hvad det kan. Derefter skal alle elever og lærere to og to sidde i isbadet i to minutter.

Gode råd
Aktiviteten kræver store mængder is. Måske er I så heldige at have en havn i nærheden, hvor I kan hente is. Ellers skal I nogle uger i forvejen begynde at tømme ismaskinen dagligt og komme det i frysere.

Fordele
Eleverne bryder deres egne grænser sammen. De støtter hinanden og taler hinanden igennem de to minutter, mens det står på. Det opbygger også tillid til lærerne, at de også gennemfører isbadet.

Kilde: Lærer på True North Efterskole Kirsten Rasmussen.
Fællesskab. Foto: Michael Sørensen

Eleverne støtter hinanden og taler hinanden igennem de to minutters kuldechok i isbadet. Foto: Michael Sørensen

6. MGP og toast

Frivillig eller obligatorisk?
Aktiviteten er frivillig.

Det skal I bruge
Alle de toastere, I kan få fat i – både konfiskeret fra elevernes værelser og købt i genbrug – en masse toastbrød, ost og skinke, ketchup og dressing, en scene, en skærm bag scenen til sjove effekter, som eleverne vælger, mikrofoner, en højtaler som kan forstærke sang i mikrofon og evt. software til stemmeoptælling, så det går hurtigere (f.eks. mentimeter).

Forberedelse
Hæng en tilmeldingsseddel i spisesalen i løbet af samme dag eller dagen før. Sæt alle toastere samt ingredienser til toast frem. Hav styr på de elektriske installationer, så I ikke brænder en sikring af, når I sætter gang i de mange toastere.

Fremgangsmåde
Hold aktiviteten i jeres spisesal, hvor det er mest praktisk, at eleverne laver toast. Så kan eleverne hygge sig med at lave toasts, mens en konkurrence i at fremføre det bedste, sjoveste eller mest kiksede MGP-nummer udspiller sig.

Gode råd
Hvis du har mod på det, så forbered et åbningsnummer alene eller sammen med en anden lærer, som I kan fremføre – gerne med elever som baggrundsdansere. Eleverne vil elske det.

Fordele
Eleverne hygger sig og har det sjovt på tværs. Mange er desuden vilde med at gå i barndom og synge med på alle de sange fra MGP, som de garanteret kan udenad. Samtidig er det skønt at få lov til at lave og spise alle de toasts, man har lyst til.

Kilde: Lærer på Flakkebjerg Efterskole Anders Dall.


7. Brudeløb

Frivillig eller obligatorisk?
Aktiviteten er obligatorisk for alle elever.

Det skal I bruge
En playliste med brudevalsen, melodien til en fællesdans og øvrige gallopsange, flag, flot pyntet lagkage, havetraktor og gamle dåser, en forhindringsbane, brudebuket med matchende brystbuket.

Forberedelse
Eleverne skal have information om brudeløbet i god tid, så de kan melde sig til i par og finde udklædningstøj til løbet. Det medfører mange sjove og kreative frierier op til løbet. En fællesdans øves op til løbet. Pynt på dagen f.eks. fodboldbanen eller et andet udeområde, hvor I kan holde løbet med flag, balloner og lignende.

Fremgangsmåde
Alle elever behøver ikke at deltage i selve løbet, men alle skal være med til aktiviteten og deltage i den afsluttende fællesdans. De tilmeldte par konkurrerer to og to mod hinanden på tid. Brudgommen m/k skal have bruden m/k på ryggen gennem hele forhindringsbanen, som bl.a. rummer en tur i trillebør. De to hurtigste par konkurrerer mod hinanden, og det hurtigste par vinder. De andre elever hepper med flag på sidelinjen og er også ofte klædt ud. Som en overraskelse får vinderparret en tur i en vogn bag på pedellens flot pyntede havetraktor, hvor tomme dåser selvfølgelig rasler efter. Derefter samles alle elever og danser en fællesdans. Til slut serverer køkkenet bryllupskage til alle.

Gode råd
Det er vigtigt at hype løbet helt vildt, så eleverne er med på legen.

Fordele
Aktiviteten er virkelig sjov, og alle ser det som en festdag. Hele skolen er involveret fra pedellerne, som hjælper med at bygge banen og køre traktorturen, til køkkenet, som bager lagkage til alle.

Kilde: Lærer på Eisbjerghus Internationale Efterskole Birthe Marie Lausten.
Fællesskab. Foto: Maria Tuxen Hedegaard

Hele skolen er involveret, når der er brudeløb på Eisbjerghus Internationale Efterskole. Foto: Maria Tuxen Hedegaard

8. Bingo-banko-show

Frivillig eller obligatorisk?
Aktiviteten er obligatorisk.

Det skal I bruge
Bankoplader og brikker.

Forberedelse
Alle ansatte forbereder en oplevelsespræmie. Det kan f.eks. være rengøring af et værelse, en tur i speedbåd sammen med tre venner, natmad til hele værelset fra nattevagten el. lign.

Fremgangsmåde
Ingen numre bliver trukket – de skal i stedet findes. Det kan f.eks. være at tælle lamperne i lokalet, hvor mange sekunder det tager en elev at drikke en danskvand, hvor mange armbøjninger en elev kan tage osv. Derudover sendes en lærer ud på skolen for at tælle forskellige ting, f.eks. antallet af sokker på et værelse. Han optager med sin telefon og livestreamer til bankosalen. I kan også bede en elev ringe sin mor op og bede hende sige et nummer. Hver gang en får bingo, er der sidepræmier i form af 4-lags luksustoiletpapir.

Gode råd
Brainstorm i forvejen over forskellige måder at finde på numre på, så I ikke løber tør for idéer på dagen. Jo flere muligheder, jo bedre.

Fordele
Mange vinder en præmie. Desuden vil eleverne gerne hjælpe hinanden med at få et bestemt nummer, så en elev måske laver et bestemt antal armbøjninger.

Kilde: Lærer på True North Efterskole Kirsten Rasmussen.


9. Musikbingo

Frivillig eller obligatorisk?
Aktiviteten er frivillig.

Det skal I bruge
Nogle små stykker papir eller brikker og nogle sjove eller fede præmier.

Forberedelse
Find en masse sange, gerne i samarbejde med elever. Find en bingo-generator, som kan generere bingoplader med de sange, I har fundet. Brug f.eks. osric.com/bingo-card-generator. Skriv sangene ind i bingo-generatoren og udskriv pladerne. Lav en playliste med alle sangene.

Fremgangsmåde
Udlevér spilleplader til eleverne og sæt playlisten på shuttle-funktion. Spil det antal runder, som I har lyst til.

Gode råd
Hvis eleverne hjælper med at finde sange, skaber det ofte en ekstra god stemning. De finder tit sange fra deres barndom, som det er sjovt for alle at synge med på.

Fordele
Nogle elever går op i selve bingospillet, mens mange går fra og til og mere ser det som en hyggelig stund, hvor de mødes om et fælles tredje.

Kilde: Lærer på Flakkebjerg Efterskole Anders Dall.