Af Louise Wethke Buch

Hvorfor valgte du at stille op til Efterskolernes bestyrelse?
”Jeg snakkede med Efterskolernes tidligere formand, Troels Borring, på et sekretærkursus for nogle år siden og spurgte ham: ’Hvorfor er der egentlig ingen TAP’ere i bestyrelsen? Det skal der da være!’ Det provokerede mig og fik mig til at stille op – og selvfølgelig også fordi jeg er fuldstændig vild med vores skoleform. Da jeg stillede op i 2015, kom jeg ikke ind. Der er ikke mange TAP’ere med til årsmøderne, og faggrupperne har en tendens til at stemme på hinanden, men jeg blev suppleant og kom den vej ind i bestyrelsen i 2016. Jeg blev valgt ind i 2020, og nu har jeg besluttet, at jeg stiller op igen næste gang, for der skal være plads til TAP’ere i bestyrelsen. Jeg synes, det er sindssygt vigtigt, at der er den samme mangfoldighed i bestyrelsen, som der er ude på efterskolerne.”

Hvad brænder du særligt for?
”Jeg brænder sindssygt meget for de unge og for ansattes trivsel. Det er så vigtigt, at ansatte trives, for ellers kan vi ikke give læring videre til de unge. Jeg er også meget optaget af, at det praktiske personale ved, hvor vigtige rollemodeller de er for de unge. Jeg er bl.a. med til at udvikle nye kursusmodeller for TAP’ere, hvor der er stor fokus på den pædagogiske del. Jeg synes også, at det kunne være spændende at afholde en stor konference for TAP’ere – ligesom Efterskolerne afholder en vejlederkonference.”

Hvad har været din vej ind i efterskoleverdenen?
”Min mors mand var med til at starte Dejbjerglund Efterskole op. Jeg gik selv i 10. klasse på Skyum Idrætsefterskole, som blev det bedste år i mit liv, og begge mine børn har gået to år på efterskole hver. Da jeg så stillingen som sekretær på Den danske Design- og Håndværksefterskole i 2008, var jeg slet ikke i tvivl om, at det var her, jeg skulle være.”

Hvilken oplevelse fra dit efterskoleliv har gjort størst indtryk på dig?
”Det var en af de største oplevelser, da jeg blev valgt ind i bestyrelsen af medlemmerne i 2020. Der var online årsmøde på grund af corona, og jeg kan huske, at der gik et sug gennem kroppen, da jeg opdagede, jeg var blevet valgt ind. Jeg havde kæmpet for det i lang tid, og jeg brænder så meget for det, og da det endelig lykkedes, var det bare en kæmpe gave og en lettelse for mig. Tiden under corona gjorde i det hele taget stort indtryk på mig. Vi var midt i en krisetid og famlede i blinde, og der var det så vigtigt, at vi havde en mangfoldig bestyrelse med forskellige faggrupper, der kunne mødes online og drøfte, hvordan vi hver især oplevede situationen. Vi havde efterskolerne i ryggen, medarbejderne på Vartov var så dygtige, og det skabte bare ét stort fællesskab.”

Hvordan er du med til at sætte dit aftryk på arbejdet i Efterskolernes bestyrelse?
”Jeg har været med til at starte Skoleindkøb op, som er blevet en stor succes. Det er en nonprofit indkøbsforening for efterskoler og andre frie skoleformer, der giver store rabatter til skolerne. I dag har vi 170 medlemsskoler, som har stor glæde af indkøbsordningen. Jeg ’forstyrrer’ jo nok lidt på den måde, at jeg altid tænker det praktiske personale ind i forskellige sammenhænge. Det er rigtig vigtigt for mig, at der bliver tænkt på alle personalegrupper i bestyrelsesarbejdet. Det skal heller ikke kun handle om TAP’ere – slet ikke. Men når vi taler om ansatte i vores skoleform, handler det ofte om lærere og forstandere. Og vi kan altså ikke drive efterskole uden TAP’erne.

Mette-Ibsen-bestyrelsesmedlem-Efterskolerne

Blå bog

• Mette Ibsen, 55 år
  • Er født og opvokset i Lem og brugte det meste af sin barndom i hallerne, hvor hun selv dyrkede gymnastik, spillede håndbold og var træner for børne- og ungdomsholdene
  • Gik i 10. klasse på Skyum Idrætsefterskole i 1983/84
  • Blev uddannet kontorassistent i 1987 og har efterfølgende været sekretær hos Ringkøbing Amts Dagblad, JCB, Vestas og DGI
  • Har været sekretær på Den danske Design- og Håndværksefterskole siden 2008
  • Blev suppleant til Efterskolernes bestyrelse i 2015 og kom den vej ind i bestyrelsen i 2016. Hun blev valgt ind af medlemmerne på generalforsamlingen 5. oktober 2020
  • Var med til at starte Skoleindkøb op i 2016, har været med i tænketanken ’Hele Danmarks Efterskole’ og har været med i regionsbestyrelsen i Efterskolernes Midt- og Vestjyske Region siden 2017
  • Bor i Lem med sin mand og har to børn, der begge har gået i 9. og 10. klasse på forskellige efterskoler
  • I sin fritid spiller hun golf, er håndboldtræner for udviklingshæmmede, er medlem af flere bestyrelser og rejser med sin familie
efterskolernes-bestyrelse-2022

Lær Efterskolernes bestyrelse at kende

På Efterskolernes generalforsamling 5. marts 2022 fik Efterskolerne ny bestyrelse. I en artikelserie går vi tæt på hvert bestyrelsesmedlem og spørger, hvem de er, og hvad der driver dem i bestyrelsesarbejdet. Mette Ibsen er nummer seks i serien efter Pia Nørmølle Andreasen, Peter Munk Povlsen, Tine Engell Kjøller, Kathrine Svane Christiansen og Anne-Mette Pinderup. Næste gang kan du læse et interview med Esben Jensen.

Foto: Lars Krabbe