3-medlemmer-om-årsmødet 2023

”Man får virkelig noget med hjem”

Rasmus Borregaard Hall

• Bestyrelsesmedlem på Brejninggaard Efterskole
  • Deltager i sit andet årsmøde

Foto: Privat

”Jeg ser frem til at være sammen med en masse spændende mennesker, der alle er optaget af, hvordan vi bedst muligt laver efterskoler, der udvikler vores unge mennesker til at tage aktivt del i samfundet. Det er en kæmpegave at få lov til at være en del af det. I år er vi kun fem afsted fra Brejninggaard, men jeg drømmer om, at mange flere lærere og bestyrelsesmedlemmer tager med næste år, for man får virkelig noget med hjem til ens egen pædagogiske praksis og til det strategiske arbejde i bestyrelsen.

Jeg glæder mig særligt til at høre sociolog Aydin Soei holde oplæg om udfordringerne og løsningerne i forhold til at få flere etniske minoriteter på efterskoler, til at høre om Frirummets nye undervisningsmateriale ’Demokrati og pædagogisk praksis’ og til paneldebatten ’Skolen er død! Længe leve skolen!´ På hver deres måde adresserer de tre oplæg efterskolernes opgave med at understøtte livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse, så vi kan give eleverne lysten til at engagere sig i lokale gymnastikforeninger eller i festudvalgene på gymnasierne, fordi de på efterskolen har lært værdien af et fællesskab.

Når det er sagt, glæder jeg mig også helt vildt meget til fællessang. Det var mit første årsmøde sidste år, og hold fast nogle skønne dage. Jeg var helt blæst bagover af at synge sammen på årsmødet og opleve, at hjertet slog lidt kraftigere ved at mærke fællesskabets kraft.”

3-efterskolefolk-Kamilla-lærer-ISI1

”Det bliver fedt at være så mange afsted sammen”

Kamilla Schmidt

• Lærer på ISI Idrætsefterskole
  • Deltager i sit første årsmøde

Foto: Privat

”Jeg har aldrig været til årsmøde før, men i år tager stort set hele lærerværelset fra vores efterskole afsted i en pædagogisk weekend. Jeg glæder mig til en social weekend, og jeg tror, det bliver fedt, at vi er så mange, der tager afsted sammen og får de samme ting med hjem. Som ny lærer opdagede jeg først lidt sent, at der var noget, der hed ’årsmøde’, men forhåbentlig bliver det en god oplevelse, så jeg får lyst til at tage afsted igen næste år. Jeg glæder mig især til oplæggene om fredagen, hvor jeg bl.a. skal høre om ny udsathed i ungdomslivet. Selvom det kun er mit tredje år som lærer, kan jeg mærke, at denne årgang er særlig ramt af at have været hjemme under corona, og at flere kæmper med at være en del af et stort fællesskab. Jeg håber, jeg får en masse input med hjem, som giver mig stof til eftertanke, og som jeg kan bruge i mit arbejde på skolen.”
3-medlemmer-om-årsmødet 2023

”Vi oplever at være en samlet bevægelse”

Irene Stapel Melander

• Forstander på Lunderskov Efterskole
  • Har deltaget i rigtig mange årsmøder siden 1991

Foto: Nikolaj Toftgaard/Lunderskov Efterskole

”Det er utrolig vigtigt med en weekend, hvor vi oplever at være en samlet bevægelse. Vi er kolleger og venner, ikke konkurrenter, for det allervigtigste for mig er, at vi sammen er med til at forme fremtidens Danmark. Vi tager 31 afsted fra Lunderskov som en del af noget efteruddannelse, for det er vigtigt at mødes med andre, der brænder for det samme, så vi ikke bare bliver vores egen lille ø. Jeg glæder mig især til mødet med nye og velkendte mennesker – både til faglige samtaler og til fest. Jeg er rigtig glad for, at der de sidste år har været en blanding af foredrag og samtalesaloner. Det er smaddergodt, at der er afsat tid til at se hinanden i øjnene og snakke om det, der brænder i os, så der ikke kun er mulighed for samtaler i pauserne. Det er noget, vi har længtes efter.

Jeg synes også altid, det er vigtigt at høre formandens beretning. Vores formand skal samle os som forskellige skoler og sige: ’Husk nu, at vi vil det samme, uanset om vi til daglig har gymnastiktøj på eller har et kamera på maven.’ Vi er ikke så store og fantastiske, at vi kan undvære hinanden. Vi skal holde sammen, og det er formandens opgave at være admiral, og så kan vi være kaptajner på hver vores skude.”

Efterskolernes generalforsamling og årsmøde 2023

1.400 ansatte og bestyrelsesmedlemmer fra landets efterskoler samles i weekenden 3.-5. marts 2023 på Nyborg Strand til Efterskolernes årsmøde.