Af Louise Grønkjær

Efterskolerne kommer ikke til at åbne efter påske. Lukningen af efterskolerne er nemlig blevet forlænget til 10. maj.

Det var et af statsminister Mette Frederiksens (S) budskaber på et pressemøde i Statsministeriet mandag aften.

"I unge, der går 6. til 10. klasse, I skal stadig gå i skole hjemmefra, det kommer også til at gælde for efterskolerne og frie fagskoler," lød det fra statsministeren, som oplyste, at de yngste skoleelever samt vuggestue- og børnehavebørn til gengæld er nogle af dem, der kan se frem til at komme først tilbage til deres institutioner, når regeringen efter påske begynder en gradvis genåbning af Danmark.

Afgangsprøver aflyst
På pressemødet oplyste Mette Frederiksen også, at sommerens afgangsprøver er aflyst. Til gengæld skal eleverne have overført deres årskarakterer.

”Der bliver desværre ingen eksaminer i år. Jeg godt, det for mange er en trist besked, for rigtig mange unge ønsker sig en almindelig afslutning på skoleåret – og i øvrigt på en lang skoletid," sagde Mette Frederiksen.

"Helt ubærligt"
Efterskolernes formand, Torben Vind Rasmussen, begræder, at eleverne får forkortet deres efterskoleophold.

"Det er helt ubærligt for de 30.000 efterskoleelever, der nu mister endnu en måned af det bedste år i deres liv," siger han og tilføjer:

"Som efterskoler må vi igen gribe dybt i vil værktøjskassen for at holde humøret højt hos eleverne – blive ved med at fodre med vilde ideer og stille kreative og innovative opgaver, så eleverne kan bevare forventningen, glæden og kærligheden til kammerater, skole og fremtiden. Derfor bliver efterskolernes opgave de næste måneder endnu vigtigere. Vi skal holde fast, og Efterskoleforeningen skal nok bakke op og hjælpe til."

Efterskoleforeningen vender tilbage med yderligere information, så snart vi ved mere.