Antallet af unge, der er startet på én af landets efterskoler, slår igen i år ny rekord. I alt 32.447 unge går i skoleåret 2022/23 på efterskole. Det er det højeste antal nogensinde og en stigning på 702 elever i forhold til sidste skoleår.
”Jeg vil gerne byde hver og én velkommen. De 32.447 elever får et år med personlig og faglig udvikling. Alle 241 efterskoler arbejder målrettet for, at de får et godt efterskoleår i et stort og forpligtende fællesskab,” siger Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne.

Flere vælger 10. klasse
24.572 efterskoleelever er i år startet i 10. klasse. Det er 1.238 flere end sidste år og udgør 76 procent af det samlede antal elever mod 74 procent sidste år.
”Udviklingen viser, at der i befolkningen er et stort behov for 10. klasse på efterskole,” siger Torben Vind Rasmussen og understreger:
”Unge i dag har brug for tid til både afklaring og personlig og faglig udvikling. Jeg glæder mig over, at klassetrinnet er attraktivt. Fra Efterskolernes side står udviklingen af både 9. og 10. klasse højt på dagsordenen. Vi vil fortsat være et attraktivt tilbud for alle unge mellem 14 og 18 år.”

Regionale forskelle
Regionalt er den positive udvikling i elevtallet særligt sket på efterskolerne på Fyn og i Syd- og Sønderjylland med en stigning i elevtallet på hhv. 4,24 og 3,88 procent i forhold til sidste år.
Der er i alt 241 efterskoler i Danmark.
Find flere tal i dette notat
Se også www.efterskolerne.dk for flere tal og info om efterskoler

Yderligere oplysninger kan fås hos:
Kommunikationschef Søs Lykke Sloth, tlf.: 2266 9872
Formand Torben Vind Rasmussen, tlf.: 2028 1006