"Efterskolen gav mig en helt anden modenhed"
– Sophia Eriksen, efterskoleelev på Haarby Efterskole i 2019/2020
Jeg tror ikke, jeg har tænkt så meget over, om efterskolen har gjort mig mere parat til uddannelse, men jeg vil sige, at da jeg startede på gymnasiet, oplevede jeg, at der var tydelig forskel på os, der havde gået på efterskole i 10. klasse, og dem der kom direkte fra 9. klasse i folkeskolen. Vi er måske ti i min klasse, der har gået på efterskole, og da vi startede på gymnasiet, var vi nok lidt mere nede på jorden. Jeg tror også, vi kom med en anden modenhed, fordi vi havde været på efterskole. De andre havde ikke den der fællesskabsånd og omsorgsfuldhed over for hinanden. Os, der havde gået på efterskole, vidste helt klart mere om, hvordan man er sammen i en klasse, og vi var meget mere optaget af at få alle med. Nogle vigtige værdier, jeg har fået med fra efterskolen, er sådan noget som fællesskabsfølelse og det, at man tænker på andre end sig selv. Og så det med at kende sig selv og vide, hvem man gerne vil være som menneske."
"På efterskolen kunne jeg pludselig se meningen med det, jeg lærte"
– Thomas Juul Krogsgaard, efterskoleelev på Husby Efterskole i 2016/17 og 2017/18
Efter praktikken gav fagene også mere mening for mig. Matematik skulle man jo åbenbart bruge for at blive elektriker, så jeg begyndte at gå mere op i skolen. Jeg endte faktisk med at skrotte nogle af valgfagene for at få mere tid til matematik. Og så var vores matematiklærer også god til at lære os om økonomi og budgetter. Hun gav os opgaver om det, man kommer ud for i livet, det var fedt. Hvis jeg ikke havde været på efterskole, var jeg nok startet på gymnasiet og var så droppet ret hurtigt ud, fordi der var for mange lektier. Men i praktikken kunne jeg pludselig se meningen med det, jeg lærte i timerne. Jeg har lært, at hvis jeg kan se meningen med noget og virkelig knokler, så skal jeg nok opnå det, jeg vil. Alle mine kammerater er fra efterskolen, og min kæreste har jeg mødt gennem venner fra efterskolen. Den har virkelig betydet meget for, hvem jeg er i dag."
"Efterskolen gjorde mig klar til en ungdomsuddannelse"
– Fransine Rix Østergaard, efterskoleelev på Efterskolen Lindenborg i 2014/15 og 2015/16
Da jeg startede på STX, fik jeg at vide, at jeg skulle regne med at gå to karakterer ned. Jeg gik faktisk op i alle fag. Men STX var rigtig hårdt. Jeg har ADHD og har altid skullet kæmpe mig til tingene. Men denne gang var det anderledes. Fra efterskolen har jeg fået en tro på mig selv og en tro på, at jeg trods min ADHD nok skal klare det, jeg sætter mig for. På STX kunne jeg også tydeligt mærke, at jeg selv og de andre, som også havde gået på efterskole, bare var gode til det sociale. Både til selv at begynde at tale med nye mennesker og til at inkludere andre. I dag er jeg sådan en, der stiller mig op i klassen og siger ’kom med alle sammen’, det var jeg ikke før efterskolen. Det betyder, at jeg nu har meget lettere ved at få nye venner, når jeg starter på uddannelse eller job. Og når det i perioder er svært på ens uddannelse eller med andre ting, hjælper det virkelig meget, at der er nogle mennesker derhenne, som man selv glæder sig til at se, og som glæder sig til at se en. Jeg føler, at det, jeg lærte på efterskolen, er noget, jeg kan tage med i hele mit liv."
4 områder, hvor efterskoleelever klarer sig bedre
1) Sammenlignet med elever fra folkeskolens 9. klasse har elever fra efterskolens 10. klasse en højere sandsynlighed på 15 procent for at have gennemført en ungdomsuddannelse fem år efter.
2) Elever fra efterskolens 10. klasse har 38 procent mindre sandsynlighed for at afbryde gymnasiet og 27 procent mindre sandsynlighed for at afbryde en erhvervsuddannelse sammenlignet med elever fra folkeskolens 9. klasse.
3) Efterskoleelever har 12 procent højere sandsynlighed for at have påbegyndt en videregående uddannelse efter seks år sammenlignet med folkeskoleelever fra 9. klasse.
4) Uddannelseseffekten af 10. klasse er signifikant, uanset om man går i 10. klasse på efterskole eller i folkeskolen. Unge, der tager 10. klasse på efterskole, har dog 7,5 procent øget sandsynlighed for at have gennemført en ungdomsuddannelse fem år efter i forhold til unge, der har gået i 10. klasse i andre skoleformer.
Kilde: 'Effektanalyse', analysefirmaet Moos-Bjerre for Efterskolerne – læs hele undersøgelsen her.
Læs mere
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Her kan du tilmelde dig vores nyhedsbrev(e). Når du trykker tilmeld, giver du automatisk dit samtykke til brugen af dine data i forhold til vores privatlivspolitik.