Af Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne

I søndags blev jeg coronatestet på testcenteret i Svendborg. Min smitteapp slog ud, så jeg måtte stå i kø i iført mundbind sammen med 1500 andre. Den søndag blev 97.000 danskere testet. Heldigvis kom der svar fra min sundhedsapp, at jeg var negativ.

Ovenstående er blevet en hverdagsbeskrivelse i Danmark. Der er ingen af jer, der rynker på næsen eller undres over ordlyden. Hvis I havde læst en sådan beskrivelse i marts, ville det helt sikkert have været fiktion. Nu er det fakta. Vi har indrettet os på en markant anderledes og ny hverdag med nye begreber, nye vaner og nye vilkår. Det har vi som privatpersoner, og det har vi som efterskoler.

Som efterskoler har I friheden til selv at definere rammer, regler og værdier. Det gør I godt, og derfor er efterskolerne så stor en succes i Danmark. I 2020 har vi imidlertid oplevet, at corona satte rammer, restriktioner og krav. Krav til samvær, krav til bevægelsesfriheden og krav til fællesskabet. Det har udfordret vores skoleform og vores arbejde, men jeg oplever, at skoleformen er kommet stærkt igennem 2020, fordi der er en vilje og energi –  koblet med et blik for at se muligheder i begrænsningerne. Alt sammen for at sikre de bedste muligheder for eleverne. Det fokus må vi aldrig fravige, for det er i motivationen og energien sammen med eleverne, der etableres stærke fællesskaber – også i en coronatid.

Mit ønske for 2021 er naturligvis, at vi finder tilbage til en efterskoletid uden corona. Corona forsvinder ikke den 3. januar. Utålmodigheden kommer på prøve, men jeg tror på en vaccine, og jeg tror på, at vi næste år kan sige til hinanden: Hvor var det en hård tid, men hvor har vi lært meget af den.

Efterskoleforeningens 2021 vil fortsat være præget af at være bindeled mellem Børne- og Undervisningsministeriet, Christiansborg og efterskolerne i forhold til corona. Det vil være præget af samarbejdet med jer om at skabe gode vilkår for skoleformens udvikling. Og så håber jeg helt personligt, at vi den 6. marts kan holde en så fysisk generalforsamling, som restriktionerne til den tid tillader. Det er nu engang én af vores væsentligste årlige markører, hvor vi får en konkret fornemmelse af temperaturen på tværs af skoleformen.

Endelig tror jeg også i 2021 på samtlige 240 efterskolelys, der lyser hele vores uddannelsessektor op. Det er jeres arbejde med motivation, energi samt faglig og personlig involvering, der er med til at bære vores unge robuste ind i 2021. Det fortjener eleverne, og det fortjener hver eneste medarbejder på de 240 efterskoler.