30. december 2020

Efterskolernes aftener og besøgsdage udsat

Opdateret. Efterskolernes aftener og besøgsdage, hvor kommende efterskoleelever havde mulighed for at besøg en efterskole fra 11. januar 2021, er udsat foreløbig til 8. februar 2021.

16. december 2020

Forstander: Vil I bytte skole med os?

Nysted Efterskole plejer at rejse til Tjekkiet på lejrskole, men regner ikke med at komme afsted i år. Som en slags alternativ lejreskole søger skolens forstander nu efter en efterskole, der vil bytte skole i en uge.

16. december 2020

Torben Vind Rasmussen: Efterskolerne er kommet stærkt igennem 2020

Jeg tror på, at vi næste år kan sige til hinanden: Hvor var det en hård tid, men hvor har vi lært meget af den, skriver Torben Vind Rasmussen i årets sidste formandshilsen.

14. december 2020

Året der gik: Det klikkede I mest på i 2020

Vi giver dig overblik over de 10 mest læste artikler i Efterskolelandskabet i 2020 – og en anledning til at se tilbage på året, der gik.

14. december 2020

Egmont Fonden bevilger ekstra stipendier

Egmont Fonden har bevilget 500.000 kr. ekstra til uddeling næste skoleår. Det betyder, at yderligere 25 socialt udsatte elever får mulighed for at få en økonomisk håndsrækning til at komme på efterskole.

10. december 2020

Europa-Nævnet bevilger 1,2 mio. kr. til Efterskolerne

Europa-Nævnet har bevilget 1.210.000 kr., som efterskolerne kan bruge til at sætte fokus på EU og det europæiske fællesskab i 2021-2023.

08. december 2020

Klumme: Tør du droppe klimahåbet for en stund?

Desværre spørger forældre og lærere aldrig rigtig ind til unges følelser om klimakrisen. Det er langt nemmere at tale om teknologi eller livsstilsændringer, der kan mindste klimaaftrykket. Men når unge ikke bliver spurgt ind til de følelser, klimakrisen vækker i dem, kan de nemt føle sig ensomme, skriver bogaktuelle Esther Michelsen Kjeldahl fra Den Grønne Studenterbevægelse.

07. december 2020

Vi er stærkere sammen

Specielt i denne tid er der et stort behov for at mærke, vi er en forening med mange selvstændige aktører, men med samme vilkår og samme udfordringer. Derfor glæder mig til at mærke fællesskabet på foreningens generalforsamling lørdag den 6. marts, skriver Torben Vind Rasmussen.

01. december 2020

11 skoler deltog i det første efterskolemesterskab i poetry slam

28. november blev der for første gang nogensinde afholdt efterskolemesterskaber i poetry slam. 11 skoler deltog i begivenheden, som fandt sted på DOKK1 i Aarhus. Se billeder fra dagen her.

01. december 2020

JuleCup

30. november 2020

Skal I være med til den nye digitale version af Fælles Forandring?

18. maj 2021 løber efterskolernes verdensmålsfestival Fælles Forandring af stablen. Konceptet er blevet gentænkt, så skolerne kan være sammen hver for sig.

30. november 2020

Efterskolelærer vinder pris

Lærer på Frijsenborg Efterskole Helle Videbæk har sammen med en anden lærer vundet prisen for årets bedste bachelorprojekt i 2020.