Af Louise Grønkjær

Corona.

Man kommer ikke uden om, at det har fyldt en hel del i 2020. Det kan man også tydeligt se, når man dykker ned I, hvilke artikler I har klikket mest på i Efterskolelandskabet.

1. Fynsk sladder på førstepladsen

Det er heldigvis ikke kun corona, I er optagede af. I er også optagede af, hvad der sker af forandringer i Efterskolelandskabet. Prisen som mest læste artikel i Efterskolelandskabet i 2020 går således til en fuldstændig coronafri artikel fra september, som handler om to nye fynske skoler.

Læs eller genlæs den her.

2. En personlig coronaberetning

Hvad gør man, når myndigheder udstikker retningslinjer, som man både mener er i strid med Grundloven, efterskolernes hovedsigte og ens egne værdier? Svend Hagelskjær, som er forstander på Skyum Idrætsefterskole i Thy, gav i november et ærligt indblik i en uge i sin forstanderkarriere, han sent vil glemme.

3. Fire forstandere fortalte om deres genåbningsplaner

Hvordan får man plads til alle eleverne i spisesalen, når man skal holde to meters afstand? Hvor meget håndsprit har en hel efterskole egentlig brug for? Og kan eleverne stadig have køkkentjanser? Det var nogle af de mange overvejelser, som fyldte på landets efterskoler i maj, hvor man så frem til en eventuel genåbning. Vi spurgte fire forstandere, hvordan de forberedte sig.

4. Årets mest læste formandsbrev

Corona og nedlukning har også betydet ekstraordinært mange formandshilsner. "Jeg forstår, hvis I er frustrerede over endnu en måned med lukkede skoler, og det er helt ubærligt for de 30.000 elever, der mister endnu en måned af det bedste år af deres liv," skrev Torben Vind Rasmussen i årets mest læste formandshilsen, som blev sendt ud i april, kort efter at nedlukningen af efterskolerne blev forlænget.

Læs eller genlæs formandsbrevet her.

5. Hvad prioriterer man, når tiden er knap?

Fællesskab. Faglighed. Eksamen. Lejrskole. Da efterskolerne åbnede igen, havde de markant kortere tid til at nå alt det, der var planlagt i foråret. I en artikel fra maj fortalte to forstandere, hvad de ville prioritere, når de måtte åbne igen.

6. Kampvalg til bestyrelsen

I oktober afholdt Efterskoleforeningen for første gang nogensinde digital generalforsamling. I den forbindelse var der valg til Efterskoleforeningens bestyrelse. Der var fire kandidater til de tre pladser, som skulle besættes.

7. Ministeren ville pille ved elevstøtteskalaen

Mange af jer læste med, da undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) i marts udtalte, at hun ville ændre elevstøtteskalaen, så der skrues op for støtten til unge fra den nedre middelklasse. Det er dog ikke lykkedes ministeren at samle et flertal, der vil hjælpe hende med at ændre elevstøtteskalaen – om det sker i 2021, må tiden vise.

Læs eller genlæs interviewet med ministeren her.

8. Formandsbrev om skolernes forskellighed og frihed

Corona fik også konsekvenser for Efterskolernes Dag, som blev aflyst i klassisk forstand. Nogle skoler udsatte dagen, nogle afviklede den digitalt, nogle supplerede med åbent hus henover efteråret. Det skrev Torben Vind Rasmussen et meget læst formandsbrev om: "Jeg har dyb respekt for hver enkelt skoles beslutning. Og jeg vil også meget gerne opfordre til, at vi alle har respekt for hinandens valg," skrev han.

9. Patriarken og skolemor

På en niendeplads fik vi atter plads til noget helt coronafrit: Nemlig en artikel fra Magasinet Efterskolerne, som handler om, at efterskolerne nok ikke vinder en pris for ligestilling lige foreløbig. For kun 22 procent af efterskoleforstanderne er kvinder. En historiker udtaler i artiklen, at det kan hænge sammen med, at der stadig er en udbredt forestilling om forstanderen som en alfaderlig mand.

10. Efterskolerne på politikernes dagsorden

Vi runder – surprise – denne liste af med corona! I april, da skolerne var lukkede ned, skrev Torben Vind Rasmussen nemlig et formandsbrev, hvor han forsikrede medlemmerne, at foreningen arbejdede hårdt på at få politikerne til at forstå, at efterskolerne skulle være noget af det første, der åbnede. Den var der også mange af jer, der læste med på.