Af Louise Grønkjær

Et nyt partnerskab mellem det sydfynske energiselskab SEF A/S, Efterskoleforeningen, DGI og Svendborg Kommune vil sætte bæredygtighed på skoleskemaet på en række efterskoler landet over og på skolerne i Svendborg. Projektet kulminerer med et klima-topmøde for unge under landsstævnet, som finder sted i Svendborg i 2021.

Formålet med projektet er at skubbe til klimadebatten, øge klimabevidstheden og vise vejen for de adfærdsændringer, der er nødvendige for at forebygge klimaforandringer. Det vil parterne blandt andet gøre ved at udvikle et undervisningsmateriale, primært målrettet efterskole- og udskolingselever.

Initiativet til projektet kommer fra energiselskabet SEF. Efterskolernes formand, Torben Vind Rasmussen, er begejstret for ideen.

”Vi oplever en stigende interesse i klima- og bæredygtighedstemaet blandt vores elever, og derfor tøvede vi ikke, da vi fik idéen præsenteret. Mange af vores skoler arbejder i forvejen med bæredygtighed og FN’s Verdensmål, så det falder i god tråd med den generelle udvikling på mange efterskoler,” siger Torben Vind Rasmussen.

Formand for DGI, Charlotte Bach Thomassen uddyber:

"Projektet er en stor gave til Landsstævnet. I DGI har vi også et stort ønske om at tage vores del af ansvaret for en grønnere fremtid. De erfaringer, som vi får med fra samarbejdet her, vil være værdifulde for fremtidige Landsstævner, for DGI’s mange medlemsforeninger og for DGI som organisation.”