Af Anna Rossman Thejsen

Alment gymnasium? 10. klasse? Teknisk skole? 10. klasse? Eller noget helt fjerde? Det er nogle af de spørgsmål, der har fyldt for mange efterskoleelever de sidste måneder. 1. marts er der nemlig deadline for at søge ind på en ungdomsuddannelse og 10. klasse. Vi har spurgt fire elever fra Balle Musik- og Idrætsefterskole, hvad de har valgt, hvordan de har truffet deres beslutning, og og brobygningen har gjort en forskel.

Freja Sørensen

• Balle Musik- & Idrætsefterskole

"Jeg kunne virkelig godt tænke mig at blive efterskolelærer, det fandt jeg ud af, da jeg skrev OSO-opgave om det. Brobygningen gjorde mig også opmærksom på, at jeg ikke behøver at gå på det lille gymnasium i nærheden af, hvor jeg bor. At der er mange andre spændende muligheder. Så nu har jeg besluttet, at jeg skal tage HHX på Campus Vejle, hvor jeg var til brobygning. Jeg er ligeglad med, at jeg skal bruge mere tid på transport – jeg kunne bare rigtig godt lide miljøet, omgivelserne og handelsfagene der."

Sofie Dalsgaard

• Balle Musik- & Idrætsefterskole

"Jeg har altid været optaget af naturvidenskab og matematik og gik ud fra, at jeg skulle på HHX. Før har det med samfundet og samfundsfag ikke sagt mig noget, men på efterskolen er jeg begyndt at synes, at det også er vildt spændende. På brobygning på STX gik det op for mig, at jeg på STX både kan få masser af naturvidenskab og samfundsfag. Og at STX kan åbne flere døre for mig – bl.a. til medicinstudiet og til måske at blive retsmediciner, som jeg blev meget interesseret i, da jeg skrev OSO-opgave om det."

Teresa Cats Abildgaard

• Balle Musik- & Idrætsefterskole

"Før jeg startede på efterskole, var jeg virkelig i tvivl om, hvilken vej jeg skulle gå. Jeg har altid fået at vide, at STX åbner flest døre. Men så talte jeg med nogle UU-vejledere, som fortalte, at det kommer meget an på, hvad man vil. Jeg føler, at brobygningen hjalp mig rigtig meget til at få det afklaret. Ved at møde lærerne og være med i timerne fandt jeg ud af, at HHX er lige mig."

Mathias Domino

• 17 år
  • Balle Musik- & Idrætsefterskole

"Jeg har altid været god til tal, så det oplagte valg har altid været HHX for mig. Det har jeg talt meget med min far om. Det var dog brobygningen, der hjalp mig til at blive helt sikker. Jeg fik både prøvet STX af og overvejede også, om jeg skulle gå en anden vej og lave noget med hænderne, f.eks. tømrerarbejde. Men jeg kunne mærke, at det var ikke mig. Jeg vil noget med tal og økonomi, og brobygningen har gjort mig sikker på, at jeg skal på HHX."

Artiklen har oprindeligt været bragt i Magasinet Efterskolerne