Af Louise Grønkjær

Vil jeres efterskole være med til at fejre 75-året for Danmarks befrielse? Så kan en oplagt mulighed være at deltage i de fællessangsarrangementer, som ALSANG afholder over hele landet op til jubilæet.

Det hele kulminerer den 4. maj i Frederiksberg Have, hvor flere tusind mennesker forventes at mødes til fællessang, når DR i samarbejde med ALSANG 2020, Spil Dansk og Frederiksberg Kommune sender live fra haven.

Populært under besættelsen
Under besættelsen blev fællessang en populær måde at dyrke fællesskabet og udtrykke sin nationalfølelse på. Op mod en million danskere var med ved et stort antal sangstævner, kaldet alsang, over hele landet. Det kulminerede den 1. september 1940, hvor 720.000 danskere i hele landet deltog i et kæmpe alsangsstævne. Frederiksberg Have alene samlede op mod 40.000 mennesker. Sangstævnet blev direkte transmitteret i Statsradiofonien, der senere blev til Danmarks Radio.

I forbindelse med 75-års dagen for Danmarks befrielse vil ALSANG 2020, Spil Dansk, DR og Frederiksberg Kommune nu genskabe fællessangen i Frederiksberg Have. Denne gang transmitteres begivenheden live på DR1. Det sker den 4. maj 2020 ved et stort live TV-show i Frederiksberg Have.

Interesseret i mere fællessang?

Hvis jeres efterskole er på studietur i København, vil det fremover være muligt at deltage i morgensang foran Grundtvig-statuen i Vartovs grønnegård.

Vartov grønnegård er kendt for at være det sted, hvor maratonsang første gang fandt sted. Grundtvigs Forum drømmer om at udvide konceptet og fylde gården med sang hver morgen klokken 8.30 året rundt.

Forsøget startes i uge 8. Efterskoleforeningen står for fællessangen i uge 16.  Hvis du vil være sikker på, at der er morgensang den dag, jeres skole er i København, så skriv til vartov@vartov.dk.