Fortalt til Anna Rossman Thejsen

Jeg lagde mærke til ham allerførste dag på skolen. Det var i august 2005. Han hed Karsten Dideriksen og var andetårselev på Tommerup og sad der med sit lange flotte hår og var totalt på hjemmebane. Jeg blev rigtig glad, da vi fik at vide, at vi skulle gå i 10. C sammen. Vi blev hurtigt gode venner, og jeg blev lige så hurtigt forelsket i ham. Men der var mange, der var vilde med ham. Da vi kom til november, tog jeg mod til mig og spurgte, om vi skulle være kærester. Det syntes han ikke. Han ville hellere være venner. Det var okay, men jeg var jo stadig vildt forelsket.

I februar tog hele skolen på skiferie sammen. Der gik rygter om, at han var vild med en fra 10. årgang, og så gik der pludselig også rygter om, at andre ville spørge ham, om han ville være kærester. Det kunne jeg slet ikke holde ud.

Da vi kom hjem fra skiferien, ringede jeg til ham. Vi havde vinterferie, og jeg sad på et gæsteværelse hos min mormor med tusind kusiner og søskende omkring mig, der ikke ville lade mig være i fred. Men jeg var nødt til at spørge ham igen! Han tog heldigvis telefonen og satte sig ud i en gammel campingvogn i sine forældres have. Det viste sig, at det var mig, der var hende fra 10. årgang, han var vild med. Og så blev vi kærester over telefonen.

Lidt senere på ugen kom han sammen med en flok fra efterskolen og besøgte mig i mine forældres hus i Vanløse. Der kyssede vi for første gang. Vi har været kærester lige siden. I 2013 blev vi gift, og siden har vi fået Aviaja, som er 5 år, og Evald på 1 ½ år og bor lige nu til leje i mine forældres hus i Vanløse, hvor vi mødtes som kærester allerførste gang.
Efterskolekærlighed-privatfoto

Privatfoto fra foråret 2006.

"Jeg kan næsten ikke huske, at Karsten ikke har været der. Jeg var 17, og han var 16, da vi blev kærester. Jeg tror, der er noget særligt ved at have gået på efterskole sammen og i klasse sammen".

- Natalie Sønderskov Bjerrum

I sin bryllupstale til mig jokede Karsten med, at han nærmest blev bondefanget i det øjeblik, han blev kæreste med mig på Tommerup. Mine søskende har også joket med, at jeg har fjernet et pres fra deres skuldre ved at være den i vores generation, der fandt en kæreste på Tommerup. Min farmor og farfar blev nemlig også kærester, da de begge arbejdede på Tommerup i slutningen af 1950’erne. Hun var i køkkenet, og han arbejdede som karl – det var en landbrugshøjskole dengang. Da Tommerup blev lavet om til efterskole, var der ingen tvivl om, at min far skulle gå der. Det var i slutningen af 1970’erne, og der mødte han min mor og blev kæreste med hende. Siden har flere af deres søskende gået der, og alle os børn har gået der. Karstens søskende har også alle gået på Tommerup, og faktisk har hans farmor også gået der, så skolen betyder meget for vores familier. Vi har så mange fantastiske oplevelser derfra, og mange af os ses stadig i KFUM/KFUK-kredse med vennerne fra efterskolen.

Jeg kan næsten ikke huske, at Karsten ikke har været der. Jeg var 17, og han var 16, da vi blev kærester. Jeg tror, der er noget særligt ved at have gået på efterskole sammen og i klasse sammen. Bagefter gik vi i gymnasiet i hver sin ende af landet, men siden har vi stort set boet sammen altid. 11. februar i år havde vi været sammen i 15 år. Vi har snart været længere sammen, end vi ikke har været sammen.

Og vil du forresten høre noget sjovt? Min fætter har lige friet til sin kæreste, som han mødte for syv år siden på Tommerup!

Blå bog

• Natalie Sønderskov Bjerrum, 32. Uddannet møbelsnedker i 2019 og har i dag eget møbelsnedkeri
  • Karsten Dideriksen, 31, skriver ph.d. i kvantefysik ved Københavns Universitet, hvor han er ansat som videnskabelig assistent
  • Blev kærester, da de begge var elever på Tommerup Efterskole på Fyn i skoleåret 2005/06. Hun havde gået på Midtsjællands Efterskole året forinden, mens han var andetårselev på Tommerup. Begge deres familier har i generationer gået på Tommerup