Af Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne

I dag runder vi midsommer med Sankt Hans-bål, nyudsprungne studenter og ikke mindst efterskoleafslutninger som faste årlige begivenheder. Når vi om nogle år ser tilbage på netop dette år, vil mange sikkert mindes det som det første år post corona. Og så alligevel ikke… Mange af os havde sikkert, da skoleåret startede for 10 måneder siden, et ønske om et klassisk efterskoleår efter to år med store udsving på grund af corona. Men klassisk bliver et nyt skoleår nok aldrig helt – og da slet ikke dette skoleår. Nogle efterskoler har afviklet skilejrskoler i grønne omgivelser, mens andre helt har måttet aflyse eller afbryde rejsen undervejs. Mange af jer er blevet eksperter på, hvad der sker med en ungdomsgeneration, når de gennem to år oplever social isolation og afstandskrav lige netop der, hvor de skulle være unge og ubekymrede og springe ud i fuldt flor.

Jeg ved, at I har kæmpet en kamp for at skabe efterskolefællesskab. Elevernes sociale muskler har været utrænede, og det tyder på, at vi på landsplan ser et større frafald end normalt. Men I er ikke bare nået i mål. I har gjort alt, hvad I kunne – og mere til. Tilføjet ekstra ressourcer for at få så mange elever i mål som muligt. I har gjort et vigtigt arbejde. For vi har brug for en ungdom, der har lyst til og evner at indgå i sociale sammenhænge. Vi har brug for en ungdom med en robusthed, der gør dem i stand til at møde de udfordringer, der kommer på deres vej. Men vi kender ikke fremtiden. Den kan vi enten gisne eller drømme om. Men vi kender fortiden, og vi kender en nutid med over 30.000 flyvefærdige efterskoleelever, der har lært om verden, om livet og om sig selv.

Det er jeres fortjeneste, at de står der. Tak for jeres indsats. I ønskes alle en særdeles velfortjent sommerferie. Der er brug for, at I lader batterierne op, for allerede i den første uge af august står der ligeså mange nye elever på jeres efterskoler med forventninger om at lære både sig selv, de andre og verden omkring dem at kende. De får brug for jeres fulde opmærksomhed.

Rigtig god sommerferie og tak for skoleåret 2021/22.