Af Louise Wethke Buch

En pulje på 800.000 kroner fra Børne- og Undervisningsministeriet giver mulighed for, at efterskoler kan få økonomisk støtte til at arbejde med udviklingsprojekter som trivsel, bæredygtighed, 9. klasse eller noget helt fjerde. Alle efterskoler kan søge, og projektet kan enten foregå på den enkelte efterskole eller på tværs af flere skoler.

Flakkebjerg Efterskole er en af de skoler, der tidligere har søgt penge fra forsøgs- og udviklingspuljen til et toårigt udviklingsprojekt i 2017 og 2018, hvor de arbejdede dybdegående med trivsel og en professionel dialog om sårbare elever.

”Vi ville gerne skabe en konstruktiv samtale om de elever, der udfordrede os, og vi havde brug for at gå et par spadestik dybere og se på, hvorfor kommunikationen nogle gange gik galt med de elever,” siger forstander på Flakkebjerg Efterskole, Jan Coermann.

Pengene fra puljen blev brugt til at frikøbe lærere og til eksterne konsulenter. Skolen samarbejdede med Konsulenthuset Bråby, som hjalp med at udvikle forskellige teoretiske tilgange til arbejdet med sårbare elever og en samtalemodel til dialogen om og med eleverne.

”Det har klædt os teoretisk på til at forstå eleverne bedre. I stedet for at nå til forhastede konklusioner som ’de er egoistiske eller enormt provokerende’, er vi nu blevet dygtigere til at bruge et professionelt sprog i samtalen om eleverne og til at forstå, hvad der sker hos den enkelte elev, og hvad der sker inde i os, når vi møder det uforudsete hos unge mennesker,” siger forstander Jan Coermann.

Arbejder nu systematisk med trivsel
I dag bruger Flakkebjerg Efterskole teorierne og redskaberne systematisk i dagligdagen på skolen. På lærermøder snakker de om trivsel, hvor hver kontaktlærer tager eventuelle problemstillinger op, og der bliver lavet handlingsplaner for hver enkelt elev, som de følger op på hver tredje uge.

”Vi bokser stadig med trivsel, men vi er helt klart gået en liga op i professionalisme i forhold til sproget om eleverne. Det sprog tager vi også med ind i det rum, hvor vi møder og taler med eleverne,” siger Jan Coermann.

Trivsel har længe stået højt på listen over projekter, de gerne vil arbejde mere professionelt med på Flakkebjerg Efterskole. Jan Coermann mener, at tilskuddet fra forsøgs- og udviklingspuljen forpligter til at sætte gang i udviklingsprojekter på skolerne.

”Det gav os ekstra muskler til at komme i gang. Det er sundt at komme i mål med de lidt mere svære projekter, som det her var, i stedet for at gå med stenen i skoen i årevis, fordi udgifterne altid bliver sat op mod en lejrtur eller noget andet,” siger han.

Det er et krav for ansøgningen, at udviklingsprojekterne kan give inspiration til andre skoler, og Flakkebjerg Efterskole udviklede i samarbejde med konsulenterne en pjece, som de stadig bruger som opslagsværk. Skolen afholdt til slut en konference, hvor omkring 100 gæster fra andre efterskoler deltog. Vidensdelingen har også været vigtig for skolens eget arbejde med trivselsprojektet, mener Jan Coermann.

”Det er et generelt godt læringstrick, når vi bliver presset til at spidsformulere, hvad vores udbytte faktisk har været. Det er ikke, fordi vidensdeling er en mirakelkur for andre skoler, men det kan være god inspiration, og for os er pjecen dér, hvor guldet står,” siger han.

Søg penge til udviklingsprojekter på skolen

• Der er afsat 800.000 til forsøgs- og udviklingspuljen, som er bliver administreret og fordelt af Efterskoleforeningen på vegne af Børne- og Undervisningsministeriet
  • Forsøgs- og udviklingsprojekterne skal være nytænkende og afprøves lokalt på en eller flere efterskoler over et eller flere skoleår
  • Der kan f.eks. søges tilskud til aflønning af lærere og ledere, ekstern konsulentbistand, udarbejdelse af oplysningsmateriale til andre skoler og afholdelse af en afsluttende konference