Torben Vind Rasmussen - foto: Lars Krabbe

31. maj 2021

Endelig fysisk generalforsamling!

Torben Vind Rasmussen siger tak for en god generalforsamling og for indsatsen til to nu tidligere bestyrelsesmedlemmer. Han takker også for debatten og afstemningerne på dagen, som sender foreningen i arbejdstøjet med tre store fokusområder.

Paneldebat_GF

29. maj 2021

”I skal tage et tydeligt samfundsansvar på jer – også i sammensætningen af elever”

Der blev talt om frihed, samfundsansvar, prøvefri 10. klasse og social skævhed, da der var paneldebat til Efterskolernes generalforsamling i Nyborg lørdag 29. maj. Vi har samlet nogle af de bedste udsagn fra debattørerne.

29. maj 2021

Gør efterskolerne nok for, at alle unge kan komme på efterskole?

På Efterskolernes generalforsamling 29. maj var et af de helt store emner, om efterskoler er gode nok til at sikre, at alle har mulighed for et efterskoleophold. Vi har spurgt tre deltagere om deres mening.

Ny bestyrelse for Efterskolerne

Efterskolerne har valgt nye bestyrelsesmedlemmer ved foreningens generalforsamling lørdag 29. maj 2021.

PerKroeis_GF

29. maj 2021

”Vi er et dannelsesprojekt, ikke en lykkefabrik”

Både fra salen på Nyborg Strand og digitalt debatterede Efterskolernes medlemmer formandens beretning på Efterskolernes generalforsamling 29. maj. Få et udpluk af debatten her.

27. maj 2021

Når vi kalder på de store følelser

I mandags var fejringen af Brøndbys sejr et symbol på, at vi ikke længere kan eller vil være i en coronaspændetrøje. Det fortjener eleverne heller ikke i slutningen af deres efterskoleår, mener Torben Vind Rasmussen.

26. maj 2021

Efterskoleforeningen: Alle skal have råd til et efterskoleophold

På generalforsamlingen 29. maj fremlægger bestyrelsen en strategi, der skal sikre, at efterskoler bliver for hele Danmark. Torben Vind Rasmussen og Mogens Jensen fra bestyrelsen appellerer til, at skolerne står sammen om opgaven.

Forældre

26. maj 2021

Mange forældre opgiver at få deres barn på efterskole

Fem ud af ti forældre ville gerne give deres barn et år på efterskole, men har ikke råd. Samtidig ved de for lidt om mulighederne for økonomisk støtte, viser ny undersøgelse fra Epinion.

familie

26. maj 2021

Enlig mor: Jeg har ikke råd til at sende mine børn på efterskole

Som enlig mor med en lav indkomst har Anja Schønwandt ikke råd til at sende sine to sønner på efterskole. For nylig satte familien drengenes Lego til salg i håb om at skaffe penge til opholdet.

4 elever om Fælles Forandring: Vi føler, vi har gjort en forskel

Fælles Forandring var en fejring af fællesskabet, elevernes motivation og deres arbejde for grønnere efterskoler. Fire elever fortæller om verdensmålsfestivalen, som blev afholdt tirsdag 18. maj.

Fælles Forandring samlede 20 skoler til digital verdensmålsfestival

Fællesskab og verdensmål var i fokus til Fælles Forandring - efterskolernes verdensmålsfestival 18. maj. Festivalen bød bl.a. på elevtaler, verdensskål til frokost og podcastvandring i klimaets tegn.

11. maj 2021

Flakkebjerg har udviklet trivselsindsats med støtte fra forsøgs- og udviklingspulje

Søg om penge til et udviklingsprojekt på jeres skole senest 25. maj. Forsøgs- og udviklingspuljen giver ekstra muskler til at komme i mål med de svære projekter, mener forstander på Flakkebjerg Efterskole.