Kære alle,

Når I lige om lidt mødes med eleverne for første gang i over to måneder, vil det uden tvivl være med hvin, grin, skrål, glædestårer, korte og lange samtaler, unge mennesker i græsset og sneakers over det hele. Og alt det andet, der kendetegner en efterskole med unge mennesker, samvær og fællesskab. Endelig! Endelig skal alle se hinanden igen.

Det bliver anderledes. Og med retningslinjer for, hvordan samværet skal foregå. Sådan er det for alle i denne tid med en ny følgesvend i samfundet, der hedder corona. Den skal vi selvfølgelig også forholde os til – med de frustrationer og bøvl, den giver og vil give den kommende tid, hvor alle skal finde ud af at være sammen på nye måder. Retningslinjerne skal overholdes. Der er meget elastik i dem, og det er vigtigt ikke at søge undtagelserne.

I et af mine første breve i coronaperioden skrev jeg, at det var nemt at lukke et samfund ned. Men at det bliver svært at åbne det igen. Det tør siges. Det har været noget af en uge. Sidste torsdag fik vi at vide, at efterskolerne må genåbne fra 18. maj. Og først i går fik alle skoler de endelige retningslinjer fra Børne- og Undervisningsministeriet. Ventetiden skabte forvirring og frustration hos mange. Men i går, da vi holdt digitalt forstandermøde, mærkede jeg også en lettelse. Nu var det med at komme i gang  med al den travlhed, jeg ved, det giver jer. Langt de fleste skoler kan åbne mandag, men der vil også være skoler, der åbner i løbet af næste uge. Det er der stor forståelse for. Det skal være trygt og sikkert at starte for alle.

Jeg er sikker på, at glæden ved alt det gode, der er i vente, overstiger de frustrationer, der har været. Alle elever glæder sig og har ventet på at komme tilbage på deres skoler i flere måneder. De har skullet håndtere uvished og en masse krav, som ingen ungdom i nyere tid har prøvet. Tak for det. Det har ikke været nemt. Som den norske sundhedsminister Bent Høie sagde i en tale til den norske ungdom for nylig, så venter foråret, når du er 14, ikke på dig, og det er ikke muligt at vende tilbage til sommeren, da du var 17. Næste sommer findes ikke, når du er ung!

Læs i øvrigt om fire efterskolelevers forventninger til at komme tilbage på deres efterskole her.

Til alle jer ledere og medarbejdere på skolerne, der er fulde af forventning: I skal ikke mindst have stor tak, fordi I har håndteret de seneste måneder med tålmodighed og gejst. Jeg ved, at I alle lige nu knokler for at blive klar til næste uge. I kan bruge www.efterskolerne.dk/genaabning, hvor vi har samlet information om genåbningen.

Nu venter seks uger med dannelse, fællesskab og fordybelse. De uger, der for mange er den allerbedste tid på året, hvor alt gror, hvor venskaber fæstnes, og hvor det hele går op i en højere enhed. Også i år.

Jeg ønsker jer alle en rigtig god genåbning!

Torben Vind Rasmussen,