Af Katrine Friisberg, redaktion@efterskolerne.dk

Da jobbet som pedel ved Skibelund Gymnastik- og Idrætsefterskole blev slået op i efteråret, var der ingen tvivl hos Michael Schack. Han ville være den rette til jobbet, og heldigvis var forstander Rasmus Seistrup og pedel Børge Jørgensen enige.

Kort efter nytår begyndte Michael Schack som pedel Skibelund Gymnastik- og Idrætsefterskole, i det, han håber, bliver hans arbejdslivs sidste station. Det er nemlig drømmejobbet.

”Jeg elsker den verden med unge mennesker,” siger Michael Schack.

Den 53-årige pedel har ellers været lidt omkring i sit arbejdsliv. Men jobbet på efterskolen forener alt det, han brænder for. Han er uddannet snedker og har en stor kærlighed for renovering af gamle bygninger. I sin fritid har han været KFUM-spejder i 44 år, det meste af tiden som leder for børn og unge, ligesom han som hjemmeværnsmand har uddannet unge mennesker. Desuden har han tilbragt mange timer i kajak, med uv-fiskeri og andre ture og projekter i naturen. Det fik ham for et par år siden til at tage en uddannelse som naturvejleder. Og så er han historisk interesseret.
Michael Schack - Skibelund Efterskole - Maria Tuxen Hedegaard

Michael Schack synes, det er fedt, at efterskolepedeljobbet også byder på muligheder for at lave masser af aktiviteter sammen med eleverne. Foto: Maria Tuxen Hedegaard

Rigtigt håndværk og alsidige opgaver
Al den erfaring og interesse kan sandsynligvis komme i spil på Skibelund Gymnastik- og Idrætsefterskole med en flot gammel hovedbygning, der har brug for kærlige hænder. Michael Schack går meget op i at renovere f.eks. ved at pille et 200 år gammelt vindue ud, nænsomt fjerne alt det rådne træ og erstatte det med nyt og sætte vinduet i igen.

”Rigtigt håndværk kalder jeg det. Sådan noget synes jeg er vildt spændende. Mange håndværkere vil gerne have, det går stærkt. Jeg kan bedre lidt at bruge værktøjet og lave renoveringer. Det er vildt spændende. På Skibelund skal jeg passe det store gamle bygningsværk,” siger Michael Schack.

Det passer ham dog også fint, at jobbet byder på alsidige opgaver, og han aldrig ved, hvad dagen vil byde på. Siden han begyndte i januar, har han malet, repareret småting, totalrenoveret værelser fra gulv til loft og serviceret elever, da de i januar svedte over terminsprøver.

”Vi hjælper hinanden som TAP’ere. Skibelund er en fantastisk stor dejlig gammel efterskole med en masse dejlige kolleger og en allerhelvedes stor flok unger. Jeg har følt mig hjemme fra første dag,” lyder det fra Michael Schack.

Måske ny valgfagslærer
Samtidig ser det ud som om, han kan få mulighed for at bruge sine mange interesser i sin nye stilling. Forstander Rasmus Seistrup har opfordret ham til at byde ind med et valgfag, hvis han har mod på det.

”Det er fedt, at jeg også kan lave aktiviteter med lærerne og eleverne. Det brænder jeg for. Jeg synes, det er fantastisk, at jeg som håndværker kan få lov til at være med til det,” siger han.

Hver dag glæder han sig over, at han har sin daglige gang på en vigtig plet i Danmarkshistorien.

”Det er en gammel skole med nogle fantastiske bygninger, og så ligger den jo fantastisk historisk lige på den anden side af den gamle 1864-grænse,” fortæller Michael Schack med iver i stemmen, før han fortaber sig i en forklaring om sikringsstillingen fra 1. Verdenskrig, som han har været med til at registrere ruiner af bunkere og fæstningsværker fra.

”Jeg har mange interesser. Jeg er ikke en, der sidder og keder mig,” konstaterer han med et grin.

Michael Schack - Skibelund Efterskole - Maria Tuxen Hedegaard

Blå bog

• Michael Schack, 53 år
  • Uddannet snedker, glarmester og naturvejleder