råd-til-at-engagere-elever-i-bæredygtighed efterskole

28. oktober 2022

6 aktiviteter, der engagerer eleverne i bæredygtighed

Bæredygtighedskonsulent hos Efterskolerne, Charlotte Hedevang Nielsen, guider til aktiviteter, der gør det sjovt og engagerende at samarbejde med eleverne om bæredygtighed.

Forældre. Foto: Trine Bukh

18. oktober 2022

Alfred har taget tigerspring på efterskolen

Michael Hedelund oplever, at sønnen Alfred i løbet af sit efterskoleophold har fået en større forståelse for både sig selv og andre mennesker og har udviklet sig i lyntempo.

Elever. Foto: Trine Bukh

Barnet vælger selv efterskolen

Barnets eget ønske vægter højest i beslutningen om at gå på efterskole. Skolens profil, linjefag og værdigrundlag betyder også en del, mens rejser betyder overraskende lidt.

Unge mennesker foran efterskole. Foto: Trine Bukh

18. oktober 2022

Forældre: Efterskolen er en god investering

En ny undersøgelse blandt 10.045 forældre viser, at de oplever, at deres børn har taget både faglige, personlige og sociale kvantespring på efterskolen.

Silas. Foto: Trine Bukh

18. oktober 2022

Efterskolen lærte Silas at stå på egne ben

Rikke Zeuners søn Silas er landet mere i sig selv på efterskolen. Samtidig har hans forældre lært at give ham mere plads til stå selv, fortæller hun.

Unge der spiser. Foto: Trine Bukh

18. oktober 2022

Efterskolen er en tryg pause fra præstationssamfundet

Efterskoler har vundet forældrenes tillid, fordi de er dygtige til at skabe trygge rammer og er blevet bedre til at løfte unge fagligt, mener to forskere. Men de advarer skoleformen mod kun at blive for middelklassens børn.

Køkkentjans. Foto: Tor Birk Trads

17. oktober 2022

Skaber stærkere madfællesskab på skolen

Sammen med eleverne går køkkenpersonalet på Ølgod Efterskole på opdagelse i, hvor grøntsager kommer fra, hvor mange måder man kan tilberede æg på, og hvad sæsonbestemt mad er. Det er hårdt arbejde, men skaber et større fællesskab omkring maden, siger køkkenchef David Larsen.

Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne. Foto: Trine Bukh

11. oktober 2022

Brug jeres stemme

Hvordan prioriteres unge og trivsel? Hvordan prioriteres skolen? Torben Vind Rasmussen opfordrer i dette formandsbrev til at afholde valgdebatter på efterskolerne.

Jacob konsulent efterskolerne rådgivning

11. oktober 2022

Ny konsulent starter i Efterskolernes rådgivningsteam

Jacob Plenaa Thorngreen skal fra 1. november 2022 rådgive landets efterskoler om bl.a. skoledrift og ansættelsesret. Han kommer fra en stilling som forhandlingskonsulent hos Dansk Journalistforbund.

Nordea-fondens uddelingschef Christine Paludan-Müller. Foto: PR

10. oktober 2022

Nordea-fonden støtter igen køkkentjansen med millionbeløb

51 efterskoler har i løbet af et år tilsammen fået 16 mio. kr. til alt fra kurser til udekøkkener. Nordea-fonden gør opmærksom på, at flere skoler senest 16. december kan søge om at få del i nye midler til elevinvolverende faciliteter og kurser.

Efterskoleelever folketingsdebat

10. oktober 2022

5 råd til at arrangere politisk debat på efterskolen

Folketingsvalget 1. november er en oplagt mulighed for at invitere politikerne indenfor og arbejde med demokratisk dannelse. Her er fem råd til at skabe rammerne for en god debat.