Af Anna Rossman Thejsen

Hverken min mand eller jeg har gået på efterskole, men flere af vores venner har i deres unge år haft det fedeste år på efterskole, og det ønskede vi også for Silas, da han viste interesse for det. Samtidig var Silas ikke afklaret med, hvad han ville efter folkeskolen og havde brug for tid til at tænke og modnes – og nok også brug for at komme væk fra os og få lov til at stå på egne ben. Vi bakkede derfor op, da han valgte Ranum Efterskole – også selvom vi på forhånd havde hørt fra flere vennepar med børn på efterskole, at de første par måneder kan være intensive og lidt svære. Det var de også for Silas.

I starten brugte han enormt meget krudt på at holde facaden og være ham den glade og sjove, men til sidst var der ikke mere energi at give af. Heldigvis rakte han ud og fik talt med en af sine venner på skolen, som sagde til ham: ’Du behøver jo ikke at spille sjov hele tiden. Du er super fed, som du er!’. Det var rørende at høre ham fortælle om det og forklare os, at hans ven jo kunne forstå ham og give råd på en helt anden måde, end vi kan som forældre. Og det er jo fuldstændig rigtigt.

Større tiltro til eget værd
Efter den oplevelse kom der en anden ro på, og han fandt ud af, at det er okay at have en dårlig dag og ikke køre på med 100 kilometer i timen. Han har lært, hvor værdifuldt det er at have venner og åbne sig for dem, og som forældre oplever vi, at han er landet mere i sig selv. Han er blevet mere moden og selvstændig, har fået nogle rigtig gode venskaber og en større forståelse for sin egen plads i fællesskabet. Silas synes også selv, han har haft et fantastisk år på efterskole, og vi oplever i det hele taget en gladere dreng, der har fået en langt større tiltro til, at han er okay, som han er.

"Han er blevet sin egen problemknuser, og han kan tage fuld credit for sine egne faglige sejre. Noget, vi som forældre også har lært meget af"

- Rikke Zeuner, mor til efterskoleelev i 10. klasse

Som forælder synes jeg, det er lidt sværere at vurdere den faglige udvikling. I løbet af efterskoleåret var vi langt mindre inde over hans skolearbejde end tidligere, hvor vi ofte læste lektier med ham og læste hans opgaver igennem inden aflevering. Men det har været godt for Silas, at han selv har været ansvarlig for at få alle opgaver i hus – og til tiden. Han er blevet sin egen problemknuser, og han kan tage fuld credit for sine egne faglige sejre. Noget, vi som forældre også har lært meget af.

Efterskolen har lært Silas at tage ansvar for egne bommerter og nyde glæden ved egne succeser, og så er han blevet mere fagligt afklaret. Han har fundet en faglig motivation og ved rent faktisk, hvad han har lyst til, når det kommer til hans videre skolegang.

97%
Så mange forældre oplever, at deres barn har udviklet sig personligt på efterskolen. 90 procent svarer også, at deres barn har udviklet sig socialt, mens 81 procent svarer, at deres barn har udviklet sig fagligt.
Kilde: Forældreundersøgelse blandt mere end 10.000 forældre med børn på efterskole i skoleåret 2021/22 foretaget af Analysefirmaet Megafon for Efterskolerne, maj-juni 2022.